Thursday 19 February 2009

Chiku..Chigu..Chikgu!!

Musim hujan sudah tiba lagi. Makanya nyamuk pun dah mulai bermaharajalela. Banyak daerah dah diishtiharkan ‘epidemic’. Kalau kita bercerita tentang nyamuk, pastilah Chikungunya dan Demam Berdarah penyakit yang sampai saat ini ditakuti.

Chikungunya dan Demam Berdarah disebabkan oleh nyamuk yang sama, Aedes aegypti. Cuma virus yang dibawanya saja yang berbeza dan Chikugunya tidak mematikan atau melumpuhkan.

Mari kita kenali demam chikungunya serta demam berdarah lebih lanjut..

Chikungunya
Penyakit chikungunya disebabkan oleh virus chikungunya (dalam bahasa Makonde yang berarti "yang melengkung ke atas") yang tergolong dalam keluarga Togaviridae, genus alphavirus.

Gejala-Gejala Demam
1. Demam tinggi [39*C]
2. Sakit-sakit pada sendi-sendi [gejala khas demam chikungunya]
3. Tiada nafsu makan
4. Lemah
5. Mual
6. Sakit kepala
7. Timbul ruam merah spt pada gejala demam berdarah
8. Fotophobia ringan

Penangan demam Chikungunya
1. Minum ubat demam [paracetamol]
2. Laporkan kepada petugas kesihatan terdekat jika panas tidak sembuh selama lebih 2 hari setelah pemberian ubat [aka pergi Klinik]
3. Makan ubat pengurang rasa sakit [aspirin]

4. Jika menderita kesengalan sakit sendi yang terlampau hebat, sebaiknya tidak bekerja terlalu keras terlebih dahulu kerana akan memperparahkan derita sendi tersebut.

5. Meningkatkan daya tahan tubuh dengan : Mengkonsumsikan makanan yang bergizi tinggi, minum jus buah-buahan segar serta perolehkanlah istirahat yang cukup.

*Virus ini termasuk ‘self limiting disease’ aka hilang dengan sendirinya. Walau demikian, rasa sakit-sakit masih akan tertinggal dalam hitungan minggu sampai bulanan.

Demam Berdarah

Penyakit Demam Berdarah atau Dengue Hemorrhagic Fever (DHF) adalah disebabkan oleh virus dengue yang ditularkan melalui gigitan nyamuk Aedes aegypti dan Aedes albopictus. Kedua jenis nyamuk ini terdapat diseluruh pelosok [betul ke ejaan nie?] Malaysia dan Indonesia. Jadi dimanapun, kita haruslah tetap berwaspada.

Penyakit ini ditunjukkan melalui munculnya:

1. Demam secara tiba-tiba 2-7 hari, disertai sakit kepala yang berat
2. Sakit pada sendi dan otot (myalgia dan arthralgia)

3. Ruam; ruam DHF mempunyai ciri-ciri merah terang, petechia dan biasanya muncul dahulu di bahagian bawah badan dan pada beberapa pesakit, ia merebak hingga menyelimuti hampir seluruh tubuh.

4. Pendarahan pada hidung dan gusi

5. Radang perut juga boleh muncul dengan kombinasi sakit di perut, rasa mual, muntah-muntah dan diare [hgpa taw kan?kata layan sinetron].


Pencegahan

Cara menghindari penyakit ini adalah dengan membasmi nyamuk pembawa virusnya. Ternyata nyamuk ini punya kebiasaan unik.
1. Mereka senang hidup dan berkembang biak di genangan air bersih seperti kolah mandi, pasu bunga, dan juga tin atau botol yang mampu menampung air bersih.
2. Serangga bercorak hitam putih ini juga senang hidup pada benda-benda yang bergantung seperti baju-baju yang ada di belakang pintu bilik.

3. Nyamuk ini sangat menyukai tempat yang gelap dan lembab.


Mengingatkan penyebar penyakit ini adalah nyamuk Aedes maka cara terbaik untuk memutus rantai penularan adalah dengan memberantas nyamuk tersebut, sebagaimana sering disarankan dalam pemberantasan penyakit demam berdarah dengue. Harus diketahui Fogging hanya membunuh nyamuk dewasa sedangkan jentik-jentik, calon nyamuk demasa tetap hidup bebas di bilik mandi anda.


Bersamalah Kita Membina Hari Yang Lebih Sihat dan Membahgiakan!


SRi:Pernah lepak-lepak dekat Wad Hosp Kajang 3 hari tanpa pengetahuan sesiapa sebab DHF!hihi

4 comments:

  1. Hari Ini Dalam Sejarah:Astana Presiden diselubungi 'Awan Putih' [Fogging r tue..hihi] + Sri baru taw orang tersayang pun pernah kena Chikungunya.. :s

    ReplyDelete
  2. adeyh..itu psl aku sgt anti sama nyamuk..manyak tak suke....ishhh333

    ReplyDelete
  3. sapekah org tersayang???? laki ke pompuan? ngee~

    ReplyDelete
  4. ajie: hehehhehee... =)
    qis : kite hidop nie kenalaa saling mnyayangi.. mane leh tara2 suka ssama makhlok tuhan..hihi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)