Monday, 29 December 2008

Susah.Payah.Parah

Tak timbul isu pengecualian. Kes dia terletak di bawah penangguhan iaitu kesusahan luar biasa. Saya tak nak dia susah.”

Itulah jawapan Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berhubung kes penangguhan pelakon cantik, Diana Danielle Danny Beeson, 17, daripada menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kumpulan 1 siri 6 Tahun 2009 yang bermula semalam.

Jelas beliau, keputusan itu dibuat kerana Diana telah mengikat kontrak dengan dua syarikat iaitu KRU dan White Merpati Entertainment yang masing-masing telah ditandatangani pada 22 Oktober dan 26 September tahun ini.

“Keputusan yang paling baik ialah menangguhkan kemasukan Diana ke kem PLKN kerana jika dia ingkar kontrak, mungkin ia akan menimbulkan kesusahan pada dirinya.

“Kemungkinan syarikat itu akan mengambil tindakan undang-undang sebab penggambaran sedang dijalankan,” katanya.

Demikianlah kenyataan yang dipaparkan oleh Kosmo! mengenai status latihan artis kesayangan anda yang penuh kontroversi ni.

SRi:Sebbekla juz minat Lisa Surihani je..

Sunday, 28 December 2008

Salam Muharam 1430H

“Allah Maha Besar. Ya Allah! Tampakkan bulan tanggal satu itu kepada kami dengan membawa keamanan dan keimanan, keselamatan dan Islam serta mendapat taufik untuk menjalankan apa yang Engkau senang dan rela. Tuhan kami dan Tuhanmu (wahai bulan sabit) adalah Allah.”

HR. At-Tirmidzi 5/504, Ad-Darimi dengan lafazh hadits yang sama 1/336 dan lihat Shahihut Tirmidzi 3/157.

-salah satu hadith di dalam Hisnul Muslim-

p/s: Doa dan hadith ini adalah doa yang dianjurkan oleh nabi untuk setiap awal bulan dan tidak dikhususkan untuk bulan muharram sahaja.

Wallahu’alam

.:thanx adjie:.

1429H:2008M teladan 1430H:2009M

Tik Tok..Tik Tok...Sat jah rasanya masa berlalu,sedaq-sedaq dah nak habeh dah tahunnie..Che rasa hangpa pon dah naek berbulu dengaq orang cakap lagu tue tetiap taun [not included TikTok tue laa..hihi] Macam-macam benda dah jadi tahun ni.Tak kiralah kisah politik ke, hiburan ke,semua ada!

Sememangnya tahun yang penuh dengan dramaswastanya yang tersendiri. Mesti ramai orang yang tak sangka tahun 2008 yang sangat terkenal dengan Ong no 8 nya bakal sedemikian rupa. Apa-apa pun yang terjadi itu pastilah ada hikmahnya yang bakal membentuk hari yang lebih indah pada masa depan. Cuma terpulang pada pemikiran dan cara kita nak menanggapinya. Kalau baek caranya, maka cantiklah hasilnya. Tapi kalau nak terus berpeluk tubuh, mengharapkan riba jatuh ke bulan, haih~tak dapeklaa pokcik nak nolongnyea..


Di kesempatan ini den senaraikan ringkasan momen yang menarik perhatian kita sepanjang tahun yang memang penuh sinetronisme ini.. Selamat membaca~

Januari
1 Januari – Kuala Terengganu dianugerahkan city status.
2 Januari – Datuk Seri Dr Chua Soi Lek resigned as Health Minister, MCA vice-president, Johor MCA chief and Labis MP due to sex tape scandal & dipangku oleh Datuk Ong Ka Ting keesokan harinya.
12 Januari - 1st time dalam sejarah KLCI passes the 1,500 mark hurdle to 1,516.22 points.
12 Januari - Tenggaroh state assemblyman S. Krishnasamy dibunuh di Johor Bahru.
18 Januari – The second generation of Proton Saga is launched.
Februari
2 Februari Taman Tamadun Islam,Terengganu secara rasminya dibuka.
11 Februari – Official launching of the Sarawak Corridor of Renewable Energy (SCORE)
28 Februari – The opening of the Bernama TV news station on the Astro satellite television service, via Channel 502.
Mac
4 Mac – Election Commission (SPR) has cancelled the use of indelible ink for 2008 General Elections
8 Mac – The 12th Malaysian general election begins. The Barisan Nasional, despite its largest loss of seats in forty years, maintains a majority in the Parliament of Malaysia. Kedah, Penang, Perak and Selangor fall to the Pakatan Rakyat.
10 Mac –KLCI jatuh lebih 10% atau 130 poin kepada 1166.
11 Mac – The Malaysian New Economic Policy (NEP) has been abolished in Penang by DAP government.
18 Mac – Kabinet yang baru diumumkan oleh Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi.
April
1 April – "Pakatan Rakyat" (PR) terbentuk melalui gabungan bersama Democratic Action Party (DAP), Pan-Malaysian Islamic Party (PAS) and Parti Keadilan Rakyat (PKR)
9 April – “Ocean 11” Malaysia d’Kuala Lumpur International Airport (KLIA) yang merugikan RM 3.5 juta cuma dalam 3 minit.
11 April – The Iskandar Development Region was officially renamed as Iskandar Malaysia.
14 April – PKR advisor, Anwar Ibrahim celebrates his official return to the political stage, as his ban from public office expires a decade after he was sacked as deputy prime minister on 2 September 1998.
May
6 May – Blogger Raja Petra Raja Kamaruddin jailed over article allegedly implicating deputy PM Najib Tun Razak and her wife Datin Seri Rosmah Mansor in killing of a young Mongolian woman, Altantuya Shaariibuu.
19 May – Tun Dr Mahathir umum “keluar” daripada UMNO.
23 May – The International Court of Justice (ICJ) awards Middle Rocks to Malaysia and Pedra Branca (Pulau Batu Puteh) to Singapore, ending a 29-year territorial dispute between the two countries.
28 May – Ezam pula join UMNO
Jun
4 Jun – The price of petrol rises from RM1.92 to RM 2.70 per litre. Malaysia's petrol price convert to US$ 0.84 per litre is higher compare to China US$ 0.74, Egypt US$ 0.32, Indonesia US$ 0.65, Kuwait US$0.21, Qatar US$0.22, Saudi Arabia US$ 0.12, Turkmenistan US$ 0.08, and UAE US$ 0.37
18 Jun – The Sabah Progressive Party (SAPP) president Datuk Yong Teck Lee declares that his party has lost confidence in the prime minister, Abdullah Ahmad Badawi.
20 Jun – Kedah, Penang, Perak and Selangor celebrate the 100th day of the new Pakatan Rakyat government.
July
4 - 8 July –Developing 8 Countries Summit 2008 is held in Kuala Lumpur.
7 July – Two historic towns in Malaysia, George Town and Melaka has been added to UNESCO's coveted World Heritage List.
31 July – PKR presiden, Wan Azizah Wan Ismail resign kerusi Parlimen Permatang Pauh
Ogos
3 Ogos– MRR2 tutup sekali lagi buat kali ketiga disebabkan keretakan pada tiang ke 28
8-24 Ogos – Malaysia competed at the 2008 Summer Olympics in Beijing, China. On August 17, Malaysian badminton player, Lee Chong Wei, won a silver medal at these Games. This is the first time since the 1996 Summer Olympics, that Malaysia managed to obtain any medals for the Olympic Games.
19 Ogos – One of the MISC vessel registered as "MT Bunga Melati Dua" has been hijacked by a group of armed pirates at the Gulf of Aden, between Yemen and Somalia. There were 29 Malaysian nationals and 10 Philippine nationals on board the ship when the incident occurred.
23 Ogos – Petrol turun menjadi RM2.55 [RON97]& RM2.40 [RON92]
26 Ogos – The Permatang Pauh by-election took place. PKR candidate, Anwar Ibrahim won in this election with a total majority of 15,671 votes beating BN candidate Datuk Arif Shah Omar Shah.
29 Ogos – 9.50 pm, sebuah lgi tanker MISC “MT Bunga Melati 5” d’hijacked
31 Ogos – The closing ceremony of the Visit Malaysia 2007&51 years of the nationhood celebration.
September
5 September – Royal Malaysian Navy (RMN) deploys third naval vessel "KD Lekiu", "KD Pahang" and "KD Sri Inderapura" to Gulf of Aden following the hijacking of two Malaysian tankers recently.
13 September – Blogger Raja Petra Raja Kamaruddin, Seputeh member of parliament Teresa Kok and a Sin Chew Daily News reporter Tan Hoon Cheng were arrested under the Internal Security Act (ISA).
17 September – Pertukaran portfolio antara Kementerian Pertahanan & Kementerian Kewangan.
17 September – Sabah Progressive Party (SAPP) secara rasminya keluar daripada Barisan Nasional to become an independent party.
24 September – The price of RON97 petrol reduced by 10 sen to RM2.45 a litre from RM2.55.
30 September–Semua anak kapal "MT Bunga Melati Dua" & "MT Bunga Melati Lima" dilepaskan.
Oktober
1 Oktober –Hindu Rights Action Force (HINDRAF) supporters “serang” PM&ahli-ahli cabinet ketika Majlis Rumah Terbuka sempena Hari Raya Aidilfitri d’Putra World Trade Centre (PWTC).
8 Oktober – Malaysian Prime Minister, Abdullah Ahmad Badawi announced that he would step down as UMNO president, Barisan Nasional chairman and Prime Minister in March 2009. He announced that he would transfer power to his Deputy, Najib Abdul Razak.
11 Oktober – Bollywood no.1 superstars, Shah Rukh Khan dikurniakan Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk daripada Yang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob.
14 Oktober – Harga petrol RON97 menjadi RM2.30 per liter daripada RM2.45.
15 Oktober – The Hindu Rights Action Force (HINDRAF) has been declared an illegal organisation by the federal government.
28 Oktober – The government has put on hold the purchase of Eurocopter's EC 725 Cougar helicopters replacing the Sikorsky's S-61 Nuri at a cost of RM1.679 billion until the global economic situation stabilises.
31 Oktober – Political analyst Abdul Razak Baginda, 48, who was charged with abetting in Mongolian Altantuya Shaariibuu's murder, was freed by the High Court.
31 Oktober – Harga petrol RON97 menjadi RM2.15 per liter daripada RM2.30.
November
3 November –Najib Tun Razak menang tanpa bertanding jawatan Presiden UMNO
3 November – Majlis Fatwa mengharamkan Tomboy
3 November – Newly-elected Gerakan vice-president Datuk Dr S. Vijayaratnam died after he fell from the rooftop of his four-storey shoplot.
8 November – Construction of the Penang Second Bridge by China Harbour Engineering Company (CHEC) has started.
13 November – Harga Roti Canai berkurang 10 sen.
17 November – Harga petrol RON97 menjadi RM2.00 per liter daripada RM2.15.
22 November – Majlis Fatwa mengumumkan pengharaman Yoga
30 November – Two sisters were buried alive after a landslide crashed on their bungalow at Lot 110, Jalan Belinda 1, Ulu Yam Perdana, Ulu Yam, Selangor.
December
1 December – The new Custom, Immigration and Quarantine (CIQ) Complex building (Southern Integrated Gateway) is officialy known as Sultan Iskandar Complex.
6 December – Five people were killed and more than eight others are feared buried in a landslide in Bukit Antarabangsa, Ulu Klang, near Kuala Lumpur. The landslide, which is believed to have buried 14 bungalows in Taman Bukit Mewah and Taman Bukit Utama, occurred at about 4am.
15 December – Harga petrol RON97 menjadi RM1.80 per liter daripada RM1.90
16 December – The Sultan Iskandar Complex is opened for light vehicles.
20 December – Malaysian pop singer Mawi marries Ekin [Wedding of The Year!!]

SRi:Selamat menyambut Awal Muharram 1430H & tahun baru 2009..Semoga hari-hari mendatang bakal lebih cerah&gemilang

Pengantin Popular dan Sensasi 2008

DUA hati yang disatukan dalam satu ikatan perkahwinan pasti akan merakamkan bibit indah momen yang tidak mudah dilupakan ini.

Tapi tidak semua orang, terutama golongan artis, yang mudah berkongsi detik manis ini bersama 'orang luar.' Ada juga yang lebih suka menyorok status dan pura-pura masih solo. Atas muslihat atau alasan apa perkahwinan perlu dirahsiakan, kita sendiri tertanya tanya?

Yang pasti, sebelum tahun 2008 melabuhkan detik akhirnya, perkahwinan yang sensasi dan mendapat liputan luas dari media sehingga diberi jolokan 'Wedding of the Year' tentu saja milik Mawi dan Ekin. Begitu juga perkahwinan artis lain walaupun simple dan sederhana dan tersenarai di sini ada 'keistimewaan'nya sendiri.

Makanya, mStar Online hari ini keluar dengan senarai (hampir) lengkap semua perkahwinan artis yang terjadi sepanjang tahun 2008.

Senarai ini termasuk perkahwinan yang dirahsiakan dari pengetahuan umum seperti perkahwinan Rich-Velvet, Cico-Elle, Rosnah Mat Aris-Tajul & paling terkini Rita Rudaini-Aidil Zafuan.

Baca selanjutnya diPilihan mStar: Pengantin Popular dan Sensasi 2008‘. Siapa pengantin popular pilihan anda?

SRi:Memang minat dengan Mawi nie (*o^)v

MBA???

*amaran:sila jangan teruskan pembacaan anda jika anda tidak mahu di"spoil"kan ketika menonton filem ini.
Yang namanya anak muda so pastilah senang betul untuk melakukan hal vivere pericoloso. Ya ampun susah amat bahasanya, maksudnya "hidup secara bahaya". Mungkin perkara macam inilah yang cuba dituturkan penulis Ve Handojo melalui filem MBA(Married By Accident) yang disutradarai oleh Winaldha E Melalatoa. Bagaimana urusan syahwat yang hanya sesaat tiba-tiba boleh mendatangkah mudharat mala petaka petala ketujuh. Mau tak mau, keluargapun dibuat parah seolah dunia maw kiamat.

Cerita ini mulai bergulir ke sana ke mari dengan pasangan Raskal-Ole sebagai titik sentralnya. Mulai dari cubaan abortion hingga aneka pengalaman lain yang membuat filem untuk tontonan remaja ini menjadi penting untuk disemak. Ya, kerana ada hal-hal yang sengaja diselipkan sebagai pesan moral (cieee...)
*houh,alangkah berbahayanya hubungan di luar nikah itu…[so,baek janganla ngengade nak coba-coba]

Laksana sebuah gula-gula, filem ini memang diniatkan untuk manis dan renyah untuk dikunyah. Sang sineas ingin memanjakan penonton dengan terus-menerus tertawa. Deretan pemain yang parasnya manis-manis itu dibungkus pula oleh sutradara Winaldha supaya mesej yang ingin disampaikan lebih senang dicerna oleh para penonton.

Namun,itu buat yang dapat menerimanya secara benar. Lain pula bagi mereka yang bertanggapan haluan kiri. Setelah menonton filem ini,mungkin ada yang iseng-iseng berfikiran: “Owh,takpelah nak buat hubungan luar nikah nie jika mampu untuk mengatasinya”. Nah,di sinilah masalah sebenar yang bakal berlaku pabila ada yang beranggapan sedemikian. Gejala seks bebas akan berleluasa dan nilai agama yang telah dianuti selama ini cuma jadi juri yang tak bergigi,diam memeluk diri.

Konklusinya,semua bergantung kepada kita bagaimana untuk menerima dunia adanya. Tuhan telah kurniakan kita dua perkara yang paling berharga sebagai pedoman. Namun,jika kita tidak amalkan apa yang terkandung di dalamnya,sungguhlah kita dalam golongan orang-orang yang rugi dan menzalimi dirinya sendiri… [sekian tazkirah pagi d’Era..hihi]

SRi:Ceritenie takde ketan dengan mane-mane program Master of Business Administration owait!
SRi:xtaw nape bile nak cite tntg muvie indon jerk,mesti tros pakai mood indon jgak?hahahhahha
SRi:Lebih suka ama Juno Jeni terbitan Korea berbanding MBA atau Juno lakonan Jennifer Garner itu

Friday, 26 December 2008

no excuse..


Tadaa!See what we got here.Mm,Diana Danielle Danny Beeson has been selected as PLKN’s trainee. PLKN is Malaysia’s version of National Service. Diana who recently completed her Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) will be joining the others on 27/12/08 [within 36 hours..hihi] at Sekolah Alam Shah, Putrajaya for a 3-month training. I guess this could provide a break for her from disheartening relationship problems and acting career.Goodluck Diana..

SRi:Mm,still in selangor...
SRi:tot wanna put diz tomorow.tapi,xjadilah..hihi

Thursday, 25 December 2008

kababooom!!

Baru tadi sembang-sembang dgn Adi,tanya dia, "Takde bom meletop-meletop ke tahun nie?Tsunami ke?" [teroris syial..hahhahhaha] Tup tup,baru nak pergi mandi,jenguk suratkhabar sekejap~

Sembilan mati dalam letupan di Ukrain [Utusan Malaysia]

Innalillahiwainnailahirajiuun~Sungguh tidak disangka,harapnya panas sampai ke petang,rupa-rupanya ada pula gerimis di tengah hari.Tetapi,ternyata berita tu masih terlalu singkat,makanya kita masih belum mampu melakukan apa-apa konklusi daripada apa yang dikhabarkan.Mungkin letupan itu berasal daripada kecuaian penggunanya.Wallahua'lam

Walaubagaimanapun,jika kalian sempat menjenguk muka hadapan Utusan hari ini,lain pula kisahnya:

Sembilan kereta terbakar di Kota Damansara [akibat perbuatan khianat]

Nah,ini pastilah bukan cerita yang kita harapkan sebagai sarapan di awal pagi sambil minum-minum kopi,menjamah roti apatah lagi jika salah satu kenderaan yang terlibat adalah kepunyaan bapa sendiri. [rogi keto pokcik sjibik!adooylaa]

Persoalan yang ingin dilontarkan kali ini~di manakah manusiawi yang kita banggakan selama ini? Apakah cuma kerana tercuit sedikit,harus terus hilang kemudi,berlaku seperti zombie demi memuaskan emosi yang sudah tak dapat terkawal lagi?Sungguh,itu semua adalah kerana diri kita yang sudah tidak mengerti makna sabar,tak mampu menahan nafsu yang membara dalam jiwa.Jika berterusan sebegini,sampai bila-bila kita tidak akan dapat mengecapi erti harmoni dalam kehidupan sehari-sehari.

Sabar bukanlah suatu perkataan yang asing dalam kehidupan seharian kita.Ada saja teman-teman kita yang bernama Sabar,tidak terkecuali Sabarudin Tukang Kasut maupun Makcik Sabariah Janda Beranak Satu.Bahkan sering saja kita dengar bahwa kesabaran setengah keimanan. Sabar memiliki kaitan erat dengan keimanan: seperti kepala dengan jasadnya. Tidak ada keimanan yang tidak disertai ke
sabaran, sebagaimana tidak ada jasad yang tidak memiliki kepala.

Sabar adalah menahan diri dari sifat kegundahan dan rasa emosi, kemudian menahan lisan dari keluh kesah serta menahan anggota tubuh dari perbuatan yang tidak terarah. Banyak perkara yang kita mampu hindari jika kita terus bersabar. Sabar sangat penting untuk memastikan kita tidak hilang jatidiri, terus mampu memegang kemudi&bersikap positif demi kegemilangan di kemudian hari!

Namun, jikalau kita perhatikan fenomena dakwah yang ada dewasa ini, kelihatannya masalah berpenampilan sabar ini semakin diabaikan. Alasan-alasan membela Islam seringkali dijadikan pembenaran untuk bersikap kasar, berpendirian yang menyakitkan bahkan menyerang pribadi orang lain yang kita anggap menyimpang dari nilai-nilai yang kita pelajari.Agama juga kita jadikan sebagai rujukan untuk menuding-nuding orang dan menghakiminya sendiri dan akibatnya, orang akhirnya hanya akan melihat orang Islam yang banyak belajar tentang Agama hanya akan menyebabkan mereka berkarakter keras dan bertindak semaunya sendiri.


Maka,al-hasilnya orang tak akan melihat bahwa orang yang menuntut agama bakal berperibadi tinggi yang harus diteladani tetapi cuma pemberontak semata-mata yang harus dikeji.Dan pada saat itu,orang tua akan mulai risau pabila tiba-tiba melihat anaknya bertudung bulat dan ikut pergi mengaji.Kenapa?Kerana orang yang banyak menuntut agama, seringkali menjadi tidak "seramah" orang biasa yang agamanya cuma ala kadarnya sahaja.

Makanya,marilah kita bersama buktikan pada semua hanya Islam sajalah satu-satunya pilihan yang kita ada demi mencapai kedamaian & keharmonian dunia.Bahkan,di samping itu orang yang pendidikan agamanya tinggi juga mampu duduk berkopi bersantai bersahaja bersama semua lapisan spesies manusia.

SRi:Risau hilang sabaw!nnti trus jadi macam org gilaw~

Tuesday, 23 December 2008

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar."
[Ali Imran 142:3]

Kerusi Panasss..


Mulai 5 Januari, Aznil Hj. Nawawi dan Din Beramboi akan memulakan tugas mereka duduk di 'kerusi panas' dalam konti ERA, untuk mengendalikan program awal pagi stesen radio nombor satu negara itu. Maka bermulalah satu lagi 'era' baru dalam senario radio tanah air!

Sumber:Meses Kak Raja Faraa [org kuat Era.FM]

SRi:hah,nie barulah strategi yang betol!tapi lg prefer klu sumbat Kak Mah kat pagi dgn aznil then amy&din bramboi malam laks!hihi
SRi:kan terlamarkah Cik Linda ke hOt Fm bt kali yg ke-4?mm,ntahlaa..

Ketika Cinta Bertasbih Film Termahal di Indonesia

Film Ketika Cinta Bertasbih (KCB) mengklaim kalau film tersebut menjadi film termahal di Indonesia. Pasalnya film tersebut telah menghabiskan dana hingga Rp 20 milyar.

Penggarapan film yang diadaptasi dari novel ini telah menelan biaya hingga Rp 20 milyar. Jumlah tersebut membengkak karena terpengaruh oleh krisis global. Karena itulah Sinemart pictures harus menggelontorkan banyak rupiah.


Menurut humas Sinemart Abdul Azis, film yang disutradarai oleh Chaerul Umam itu belum memiliki perhitungan rinci mengenai biaya. Namun, ia mengatakan kalau film ini adalah film termahal di Indonesia.


“Untuk film ini, kami mengeluarkan Rp16 miliar. Itu belum dihitung rinci. Diperkirakan, biaya yang akan dikeluarkan sekitar Rp20 miliar,” ungkap Azis. Biaya tersebut sudah termasuk kedalam biaya proses audisi dan promosi. Wajar saja, karena sebelum syuting film di Mesir, Sinemart terlebih dahulu menggelar proses audisi berjalan. Kemudian proses syuting di Mesir, dan berbagai biaya lainnya.

Walau mengeluarkan uang banyak, Abdul Aziz mengatakan, Sinemart tetap optimis. Pasalnya film ini sudah jadi pembicaraan masyarakat.

Film ini diangkat dari karya besar. Film ini juga sangat dinanti masyarakat. Kami sengaja membuat sebuah film yang memang memiliki daya tarik tinggi dari masyarakat,” tambah Azis.

Sumber: film.indonesiaselebriti.com

SRi:Ada yg bisik cerita ni bakal jadi trilogi...

3 Doa 3 Cinta


*amaran:sila jangan teruskan pembacaan anda jika anda tidak mahu di"spoil"kan ketika menonton filem ini.

Apakah makna dari judul yang disandang sebuah film? Jika diberikan secara tepat dia bisa menjadi tuntunan bagi calon penonton yang menyukai genre tertentu. Asumsikan saja kaum remaja misalnya, biasanya mereka akan suka menonton film yang ceritanya ringan-ringan. Sebut saja kisah cinta yang ringan, atau mungkin komedi romantis yang ringan. Di sisi lain, jika diberikan secara keliru tentu saja akan menjadi jebakan (perangkap).

Begitulah yang terjadi dengan 3 Doa 3 Cinta. Penggunaan judul ini memang sudah cukup tepat ketimbang memakai judul aslinya, yakni Pesantren. Mengapa? Tentu saja jelas sekali alasannya. Andaikata sang penulis dan juga sutradara Nurman Hakim bersikeras menggunakan judul asli pasarnya akan sangat sempit.
Film 3 Doa 3 Cinta ceritanya memang berlatarkan kehidupan di sebuah pesantren. Di sana diungkapkan obsesi tiga orang pemuda, tepatnya remaja usia belasan, kelak jika mereka sudah tidak lagi studi di sana. Ada Huda (Nicholas Saputra), santri yang patuh kepada gurunya. Alih-alih mencari ibu yang lama menelantarkannya, malah bersua dengan Dona Satelit (Dian Sastrowardoyo) biduanita dangdut nan semblohai. Kemudian ada Rian (Yoga Pratama) yang lebih berada. Kado handycam dari ibunya membuatnya berpikir bahwa film adalah masa depannya. Dan terakhir ada Syahid (Yoga Bagus) nan melarat. Faktor kemiskinan ini membuatnya menyimpan dendam kesumat hingga memilih jalan garis keras (sesuai dengan namanya Syahid).
Problem dari ketiga sosok ini diceritakan secara bergantian. Huda misalnya, digambarkan sebagai sosok nan kikuk. Apalagi saat berhadapan dengan perempuan ambisius dan lebih mengenal dunia macam Dona, sampai-sampai Huda harus gelagapan dibuatnya. Rian yang terpana saat menonton layar tancap serta alat untuk proyeksinya (projection utk wayang) pun serupa halnya. Relasinya dengan sang proyeksionis membuatnya kian tertarik dengan gambar hidup. Demikian pula Syahid. Apa yang membuatnya dendam kepada hal-hal yang tidak sejalan menjadi obyek yang unik untuk ditelusuri. Tak hanya sampai di situ, masih banyak lagi problem dari orang-orang di seputar pesantren Al Hakim itu yang menjadi bumbu penyedap rasa film ini.
Ada baiknya memang sebelum menikmati sebuah film untuk membebaskan pikiran dari sekat-sekat yang membelenggu. Salah satunya adalah asumsi bahwa ini film drama religi. Tentu saja ini sangat keliru. Menduetkan kembali pasangan Rangga dan Cinta setidaknya mencoba menghapus asumsi itu. Bahkan Cinta yang menjelma menjadi Dona itu dibuat kampung sekampung-kampungnya. Goyang pinggulnya macam penyanyi organ tunggal yang mencoba mengais rezeki dari penonton. Untuk yang satu ini Dian memang cukup sukses. Elemen lain yang coba dikedepankan adalah hadirnya isu homoseksualitas di dalamnya. Ini bukan sekadar ikut-ikutan lantaran saat ini sedang tren film-film lokal berbau queer. Bukan. Realitas macam ini memang bukan mustahil terjadi saat ini bukan?
3 Doa 3 Cinta mengajak kita menyelami pengalaman batin yang sungguh kaya macam bagaimana rasanya pertemanan yang erat, bagaimana rasanya kehilangan ibunda, bagaimana rasanya kenakalan remaja, bagaimana rasanya menjadi penganut ajaran garis keras, hingga bagaimana rasanya melihat Dian Sastrowardoyo bergoyang dangdut. Tentu saja masih banyak rasa lainnya yang tak sempat disebutkan di sini atau malah tak patut disebutkan lantaran takut mengurangi keasikan saat menonton.Makanya,cukup sekianlah sampai di sini sahaja dahulu.Sampai ketemu lagi...

SRi:Iseng-iseng boleh juga judulnya ditambahi, 3 Doa 3 Cinta Banyak Rasa..hihi

Monday, 22 December 2008

Positif laa sket Bro~

Cemana nak berfikiran positif?

Sebenarnya, ia senang di mulakan bila Anda sudah tahu asasnya. Pupuk pemikiran positif dengan…

1. Bersangka Baik Dengan Sesiapa Saja.
Niatkan dalam hati, Anda mahu baik dengan semua orang yang ada di sekeliling Anda.

2. Tumpukan Pada Nilai-nilai Murni.
Walau siapa jua yang Anda jumpa, yang Anda temui, bercakap dan berinteraksi, fokus pada sikap-sikap baik yang Anda lihat ada pada dirinya.

3. Elak Emosi Negatif.
Jauhkan diri Anda dari sikap pendengus, cepat marah, selalu sakit hati, asyik geram dan buruk sangka.

Bila emosi-emosi negatif ada (walaupun sedikit), ia akan menghalang Anda dari menjadi orang yang berfikiran positif. Elak emosi-emosi negatif dari meresap masuk ke fikiran.

4. Istighfar Serajin Mungkin, Seikhlas Mungkin, Sebanyak Mungkin.
Lafaz istighfar dengan sepenuh hati dapat membuang segala emosi negatif yang bersarang di minda.

Bila Anda sedar yang Anda sudah berubah sedikit ke emosi negatif ataupun sudah mula bersangka buruk, cepat-cepat istighfar.

Bila mendengar orang lain memaki atau orang mengumpat, istighfar dalam hati. Sebab, perkataan buruk yang Anda dengar akan mencetuskan banyak gelombang emosi negatif yang mencemarkan pemikiran positif.

5. Play More, More and More. Have Fun!.
Hiburkan hati, dekatkan diri Anda dengan jenaka, lawak dan yang lucu-lucu. Ketawakan diri sendiri bila buat silap, ia mengelak rasa tertekan.

Kesannya, Anda dapat maintain fikiran positif. Selain tu, cuba gembirakan diri.

Bila rasa gembira, teruja dan seronok, Anda jadi lebih bermotivasi, lebih bersemangat!

6. Jangan Ambil Kisah Cakapan Orang.
Biarkan saja mereka. Buat saja, terus latih minda Anda supaya berfikiran positif dengan 5 langkah di atas.

Terlalu banyak mendengar komen orang akan menyusahkan diri sendiri, kerana bila situasi negatif terjadi pada Anda (ditarik oleh pemikiran negatif), mereka hanya akan mampu melihat. Mereka hanya akan mampu berasa kasihan.

Yang susah siapa? Anda juga sebab ia terjadi pada Anda, bukan mereka.

7. Elak Menyalahkan Orang, Situasi, Keadaan, Persekitaran, Benda.
Tetapi, salahkan diri sendiri, sebab tak buat yang terbaik. Anda kali ni silap, tekad untuk buat yang terbaik, lagi OK di masa akan datang.

Orang yang berfikiran positif tak suka menyalahkansesiapa, menyalahkan situasi, keadaan, persekitaran, mahupun benda. Dia mengkaji di mana silapnya, menganalisa lalu mengambil inisiatif berubaha ke arah yang lebih baik.

Mungkin, hari ini Anda silap. Mungkin Anda GAGAL. Mungkin Anda dah nak give up.

Siapa tahu, esok mungkin hari yang cemerlang untuk Anda!

SRi:tak mahu trus tenggelam dalam kelamnya dunia sendiri

Sunday, 21 December 2008

Hilang Tak berGanti...

Lepas satu..satu yang pergi meninggalkan konti yg penuh sinetronis ini..tak tahulah apa yg berlaku sbnarnya?apakah dari pihak atasan atau mereka sendiri yang dah tak betah untuk terus menjadi penunggu setia d'sana?

Mula dgn Seelan Paul,then Halim Othman,Khyril Rashid,Faizal Ismail,Fara Fauzana dan skrg Linda Onn pula.. [x brape nk igtla kronologi sbnr]

Era tampaknya harus lekas bangun dari "nitemare" selekas mungkin jika tak mahu terus diperkotak katikkan dek stesen radio yang lain.Mereka seharusnya lebih memantapkan siaran waktu pagi&malam dengan bermain lebih berani kerana itulah yang lebih banyak memerankan jatuh bangkitnya satu-satu konti radio itu.

Siapakah yang layak mengganti tempat Linda?Mm,sebenarnya, semua nama baru itu ada dalam poket orang kuat Era FM, Nazri Noran yang tengah pasang strategi itu.

Mungkinkah Era FM akan menggunakan formula dulu iaitu dengan mengadakan uji bakat terbuka? Sebab,setahu pendengar; dari uji bakatlah Era FM inilah mereka dapat gali bakat terpendam seperti Fara Fauzana dan Kieran yang kini sudah berlalu pergi.

Paling tidak pun, mungkin Era FM masih mahu mengekalkan personaliti sedia ada seperti Haji Aznil Nawawi dan Saiful Apek. Tapi, ada juga yang membisikkan Kak Mah yang bakal mengecohkan hari-hari Malaysia selepas ini. Bisik-bisik tu kata lagi, Era.FM sudah melamar seorang penyanyi comel berstatus ibu kepada 2 anak untuk memantapkan rombakan kabinet konti mereka.Mm,siapa tue ya?

Walaubagimanapun,semoga sukses selalulah yea Konti Emas Astro ni.Rasanya dah tak larat pendengar setia untuk terus mendukung kalau prestasi mereka terus merudum saban hari. Namun,jika mereka bangkit kembali;Wah!Pasti bakal gamat hidup kita semua kelak! Ada yang nak dengar Hot,ada nak layan Era..hihi Apa-apa pun kita juga yang untung sebab boleh ada banyak pilihan (^o*)v

SRi:Pasti huru hara kalau betul2 Kak Mah&Amy Mastura yang gamatkan pagi-pagi kita lepasni!!
SRi:Dah lama x layan THR Gegar..ni semua gara-gara leppie ku yang terus membisu

Bukan Jawapan...

KUALA TERENGGANU 20 Dis. - Kerajaan hari ini memberi jaminan tidak akan menjual atau menswastakan Institut Jantung Negara (IJN) selagi tidak ada alternatif pusat rawatan jantung yang boleh memberi khidmat serupa kepada rakyat. [Utusan Malaysia]

Alhamdulillaah..Sujud syukur k'hadrat Yg Maha Esa kerna masih m'anugerahkan kita nikmat utk mhirup udara segar&mlihat kebesaran ciptaanNya..

Puji&syukur jga kita pnjatkan pd Yg Maha Bijaksana kerna mlapangkan kotak pemikiran dunia pemerintahan atas pbatalannya rancangan pswastaan yg mgegarkan negara kbelakangan ini

Penswastaan Institut Jantung Negara (IJN) bukanlah jawapan terbaik dtgh2 krisis kruntuhannya ekonomi dunia.Dlm kekalutan manusia mharungi liku2 mcari ssuap rezeki saban hari,kita tiba2 dkejutkan dgn khabar mahu mjual 51% kepentingan IJN kpd Sime Darby.Perkara ini bakal mberikan dampak yg sgt besar kpd rakyat terutama yg mharapkan jasa kerja drpd institut kesehatan tsebut dgn harga yg bpatutan.

Katakanlah benar apa yg dmaksudkan oleh kerajaan yg penswastaan ini tidak akan merugikan rakyat,tidak akan menghiraukan golongan yg tak berkemampuan..dari manakah Sime Darby ingin memperoleh keuntungannya??kerna yg datg berubat d sana rata2nya adalah golongan2 miskin,bukanlah yg kaya raya dan kos perubatannya pastilah sangat tingi.Jadi,apakah IJN masih akan dsubsidi oleh kerajaan atau bil2 golongan2 yg x bnasib baik ini akan dbayar oleh pemerintah?Makanya,apakah signifikan disebalik pswastaan tsebut?

Walaubagaimanapun jika Sime Darby merasakan perniagaan Hospital Jantung adalah sangat menguntungkan,mengapa tidak dibina saja sebuah Hospital Jantung Swasta yang baru?

Mm,sungguhpun penswastaan mempunyai kesan positif terutamanya di dalam memacu pertumbuhan ekonomi, namun tanpa garis panduan jelas seperti pertanggungjawaban dan ketelusan, penswastaan IJN dikhuatiri akan berakhir menjadi satu episod gelap dalam pengurusan ekonomi dan perkhidmatan kesihatan di negara ini..

SRi:x pernah masuk IJN lg,klu lalu dekat depan tu selalulah!
SRi:naseb baeklaa xjadi dswastakan,klu x,ksian dkat dorg yg xmampu nk bayar bil tue..

Saturday, 20 December 2008

Tempoh Graduan Perubatan menduduki Ujian Kecekapan diLANJUTkan

"Tawaran kerajaan kepada graduan perubatan dari universiti luar negara yang tidak diiktiraf untuk menduduki ujian kecekapan yang berakhir pada akhir bulan ini, dilanjutkan setahun lagi, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam hari ini." [BHarian]

Berita yg sunggouh m"ngatching" my eyes..Sungguh,kita tidak tahu siapa yg harus dipersalahkan dlm ceritera ini.Dalam kerakusan manusia mcari sekelumit ilmu,pelbagai perkara boleh tjadi,tidak terkecuali apa yg sudah terjadi kpd "senior2" kite ni..Hendak dperpanGjaNkanG kisahnya punG,dop brani ambo nk ghoya' sba' dop tau ujuN paNkalnya..wlu apapunG yg tjadi,semoga mereka dtabahkanG hatinya utk mhadapi jalanG yg telah dtentukanG oleh Sang Pencipta..Rememba,Allah x akan menguji hambanya dengan beban yg x mampu dipikul oleh hambaNya..

"Setiap perkara yg b'laku,pasti ada Hikmahnya..cuma kita x tahu bila kita kan mnyedarinya"

SRi:Risau UNPAD jd senaseb sbnanyea..nauzubillahi min zalik~

Sah,Suami Isteri..


"Yeaay!!Mawi dah kawen!!"
"Alhamdulillaah..selesai jga akhernya [cieeh,mcm dia laks yg kawen]"

mm,mgkin itulah antara kata2 yg sempat t'ucap d'bibir peminat Raja SMS ini..

Kurang lebeyh jam 11.45 pagi tadi, Juara Akademi Fantasia (AF) 3, Mawi atau Asmawi Ani, 27, selamat diakad nikahkan dengan sekali lafaz dengan pasangannya Ekin atau Nora'ashikin Rahmat, 29, di Masjid Sultan Abu Bakar oleh Penolong Pendaftar Nikah Johor Bahru, Mahad Mohd Said, dengan disaksikan sanak saudara kedua-dua pasangan.

Pihak Mawi bersaksikan penyanyi dan pendakwah terkenal, Ustaz Akhil Hayy dan Ustaz Dzulkarnain Hamzah Al-Hafiz manakala Ekin pula disaksikan oleh penceramah terkenal, Dato Dr Mohd Fadhilah Kamsah dan Ustaz Dinie Juri.

Pihak Mawi menyerahkan 9 dulang hantaran kepada Ekin berupa Al-Quran, cincin dan peralatan perhiasan diri termasuk wang hantaran sebanyak RM30,000.

Manakala pihak Ekin pula menyerahkan 11 dulang hantaran berupa Al-Quran, kelengkapan solat serta produk keperluan diri kepada Mawi.

Semoga di tengah-tengah kekalutan rumahtangga artis yg sering kedengaran kbelakangan ini,jalinan kasih yang mereka semaikan akan membuahkan bunga-bunga indah yg bakal mewarnai hari2 kita semua kelak..

SRi:dh lame xmakan nasi minyak
SRi:mcmni laa baru btul2 gentleman..nikah donk~jgn pacaran mulu!!hihi
SRi:Masih terkejut dgn berita pernikahan diam-diam Rita&Zafuan serta Rich&Velvet (AF4)

Sebujur Sireh..



Syukur ke hadrat Ilahi yang masih memberikan kesempatan kpd kita semua,umat manusia yg teristimewa utk mrasai ertinya keharmonian, keindahan disebalik perkataan kehidupan..
Sungguh,ku masih belum pasti pa yang bakal ku coretkan d'alam maya ini.
Namun yang mampu ku panjatkan semoga kan memberi manfaat buat kita semua meskipun yang terlakar cumalah secebis picisan minda anak-anak yang masih belum mengenal erti kata DUNIA...

tOKdEt:"Para pengendali laman blog perlu mempunyai sikap bertanggungjawab dengan memastikan setiap yang ditulis adalah pandangan atau komen yang wajar"
Sri:Risau kene saman..hihi
Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)

Recento Vizitores