Saturday, 30 October 2010

Chu-rangs

Aku nak tanya korang, sebelum tidur, antara jaga dan lena, ke manakah fikiran korang melayang? Dan apakah perkara terakhir yang korang fikir sebelum tidur?

Sudah tentu fikiran korang akan melayan kepada perkara yang korang suka, ada yang terbayang sedang bersetubuh dengan kekasih hati, ada yang terbayang sedang menjadi kaya, ada yang terbayang tentang projek ribu ribu esok hari, ada yang terbayang tentang filem yang baru di tonton, atau ada yang sedang mendengar lagu memuji kekasih dunia.., dan dalam keadaan begitu, korangpun tertidur tanpa memberi sedikit ruang untuk bersyukur dan memuji Allah... terus tidur bersama ‘kekasih’ korang...

Dan aku nak tanya lagi, ketika bangkit dari tidur, antara lena dan jaga, ke manakah fikiran korang melayang? Dan apakah perkara pertama yang korang fikir selepas terjaga dari tidur?

Sudah tentu fikiran korang akan dilayankan kepada perkara yang korang suka, terus terkenang kekasih hati, terkenang tentang harta dunia, apa nak makan hari ini.. sedang subuh sudah semakin tinggi.. tahajjud sudah lama dilupai..

Korang boleh cakap, itu waktu luar kawalan, otak sedang letih.. jangan ukur cinta kami kepada tuhan dengan apa yang kami fikir waktu nak tidur dan waktu bangkit.. sekarang kami sedang berjuang, berdakwah melalui blog, lagu dan parti, jangan perasan bagus laa... cakap orang je lebih! dia tu betulnya pun tidak jugak

Oh, maafkan aku kepada mereka yang terasa, aku menulis blog ini adalah nota kepada diri sendiri, dan izinkan aku bertanya lagi, jika kamu beralasan bahawa otak letih lalu bertindak diluar kawalan buat kamu lupa pada tuhan, maka aku ingin bertanya lagi...

Dalam solat, antara ayat Al quran dan takbir, antara rukuk dan sujud, ke manakah fikiran kita melayang?

Sudah tentu fikiran akan melayan kepada perkara yang kita suka, ada yang terbayang kekasih hati, ada yang terbayang sedang menjadi kaya, ada yang terbayang tentang projek ribu ribu, ada yang terbayang tentang filem yang baru di tonton, atau sukan yang baru di tonton, dan dalam keadaan begitu, kita habiskan solat di depan Kekasih, dengan ingat pada “kekasih” yang lain..

Mungkin kerana kita ‘curang’ di dalam solat, maka Allah telah sediakan azab untuk mereka yang lalai dalam solatnya.. ooooh...

****

Kusakiti hatimu yang tulus mencintaiku….
Maaf ku tak bisa memilih dirimu
Karena kuterhanyut mencintai dia
Inilah salahku yang memberi ruang
Didalam hatiku untuk mencintainya…

Friday, 29 October 2010

Top 10 Worst Movie Sequel Titles

Owh yeah.. There is a very long long time we are not talking about movie. Maybe because of time, money also--so, I didn't have much energy to waste in the cinema every-weak. 

But, today we try to take a look at some of worst sequel title in history. May this will motivate our producers to make not such a fool mistakes like them. *bajet bagus!WOHA*

6. The Flintstones in Viva Rock Vegas

1994's The Flintstones dosed audiences in nostalgic camp with a live-action version of Hanna-Barbera's beloved cartoon classic. Fans seemed smitten with the film, which grossed nearly $350 million worldwide. But when film execs released a sequel in 2000, its title was nearly as bad as its plot. The Flintstones in Viva Rock Vegas is a prequel to the first film, and tells the story of how Fred and Barney met Wilma and Betty while living in the Flintstones-esque Las Vegas. The film's title is a pun on the 1964 film Viva Las Vegas, starring Elvis Presley and Ann-Margaret, who appears in a cameo role as (ugh...) Ann-Margrock.

7. Live Free or Die Hard


What does this title actually mean? We've been trying to figure this out. So let us progress through the stages here. First you die hard. Then you die harder. Then you die hard with a vengeance, like "Yeah, I'm seriously dying hard here!" Then...you live free or die hard? Are those the only two options here? Are we basically returning to the initial concept, because it seems that we're just dying hard all over again...

Also, Justin Long's here. That's right, the Mac guy's in an action film. And he's not half-bad. So, watch this movie or die hard.
8. Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life

The Cradle of Life sounds like a really sappy Lifetime movie about a mother being wrongfully accused of matricide or a really boring documentary about Earth's origins. Either way the title is just bad. The movie is actually about the search for Pandora's Box which is hidden in the Cradle of Life, the birthplace of all humanity. Therefore, a more apt name probably would have been Lara Croft Tomb Raider: Pandora's Box...though we're not even sure that would be an improvement.

9. Howling III: The Marsupials


There's really no way not to mock this title. The third entry in the 1980s werewolf film series takes place in Australia (hence the title), though it does not feature werewolfs with pouches or werewolfs that bounce, because that might have made the movie entertaining. At one point, a woman even gives birth to a werewolf baby. Also, this is a horror movie titled The Marsupials, which sort of disqualifies it from being called a horror movie.

10. Basic Instinct 2: Risk Addiction

When you're Sharon Stone, could you really ever outdo yourself? Stone's lewd and lascivious leg crossing in the 1992 erotic thriller Basic Instinct was just one sultry moment in a movie that had little problem maintaining the heat. The '92 movie was a critical hit, and helped solidify Stone's star. She was wise enough to avoid roles that directly mimicked the iconic role, and she waited fourteen years to return to the character in the London-set movie titled Risk Addiction. Yes, Risk Addiction. Not surprisingly, the film flopped at the box office, which proves that doubling up on vaguely carnal titles is a pretty limp marketing strategy.

Thursday, 28 October 2010

Bad Things Women Do To Men

5 – Criticized her boyfriend in public
cruel things women do to men5 Bad Things Women Do To Men
A growing trend in television shows and commercials is that of depicting men as bumbling idiots, while their wives and girlfriends are intelligent, in control and flawless. This may contribute to the real life practice of cruel women who criticize and humiliate their men in public places. Women can get away with this in ways that men would never be allowed to. When a woman pokes fun at her man or even soundly debases him, the group surrounding them is more likely to laugh than to be appalled.
4 – Do not reveal your status
cruel things women do to men4 Bad Things Women Do To Men
You draw all your best moves and looks to advance to the sweet girl you just met. When you finally get to the point where you feel safe that I ask for a phone, she smiled and said: “I have a boyfriend.” It would be good if you had this information at the beginning of the conversation. It is certainly not the worst thing a woman can do man, but it is annoying when you let it think it is free because so enjoy your flirting and flattery. 
3 -Intimate relationship
cruel things women do to men3 Bad Things Women Do To Men
This is a time-tested, and frequently used, cruel thing for women to do to men. For most men, sex is as important as breathing, so withholding it in order to get something she wants or simply to punish her man for his transgressions is a pretty awful thing to do, even if it is effective. 

2 – They test their men
cruel things women do to men2 Bad Things Women Do To Men
You’re all ready to go for a night out with your friends, when your girlfriend calls and asks you to change your plans to be with her instead. She doesn’t have any particular reason; she just wants to see you. She knows that you had plans to meet up with the guys, but if you really loved her, you’d come over to her place instead. If her request comes with an “if you really loved me,” then it’s a test. If you choose anything other than immediately rushing to her side, you’re going to fail. This kind of testing in a relationship is indeed cruel and petty.
1 – Flirt to make you jealous rules
cruel things women do to men01 Bad Things Women Do To Men
Maybe she’s feeling underappreciated, maybe you’ve just had a big fight or maybe she just enjoys the tortured look on your face.Huhue -- Whatever the reason, girls who openly flirt with other guys in front of her boyfriend were immature and manipulative. So, please think wisely.Don't ever think to do it. Nobody likes it! WOHA

Tuesday, 26 October 2010

Lotus

Haa.. SRi taw memang ramai kan yang gila-gilakan sentuhan Lotus ni. Terutamanya bila dah lama sangat dorang tak buat penerobosan baru ke pasaran automotif dunia. Sikit-sikit Elise. Sikit-sikit model lama lagi.

Di bawah ni ada lah beberapa snapshot yang cambest daripada Paris Motorshow kelmarin. Memang meletup nyah design-design baru Lotus ni. Mau ternganga tak sudah Ferarri Lamborghini dibuatnya nanti. WOHA!

Jadi, yang mana satukah menjadi idaman anda? Mesti sukar untuk buat pilihan.. For me, Lotus Elise and Elite paling menarik perhatian.. Sila buat undian anda..



Lotus Elise


Lotus Elan


Lotus Elite


Lotus Esprit


Lotus Eterne

Sunday, 24 October 2010

Bad Things Women Do To Men

Women can be not good, and often do some things to men. When it comes to relationships, sometimes women can be really rude. Since the feminist movement gained momentum and won the struggle for gender equality appears to have overcome  in the opposite direction.
cruel things women do to men1 Bad Things Women Do To Men
Some women use their power of solidarity that would have made an agreement about what is socially acceptable for women to men in a relationship.
Have agreed among themselves that these procedures perfectly justified regardless of the fact that playing with emotion or ego man.
Based on this, we gathered 10 cruelest actions that women can do men. Let’s start with number 10. Gulp..
10 – Do not appear on the phone
Convince you that you that your phone number and you feel good about yourself. Your charm and good looks are obviously impressed. Unfortunately, when trying to call it, it does not answer or, worse still, gave you the wrong number.
cruel things women do to men10 Bad Things Women Do To Men
9 – They use men for free drinks
cruel things women do to men9 Bad Things Women Do To Men
Some women come not planning had to spend his own money in a club or bar. Instead, they rely on their female tricks that will convince the guys to pay them a drink. Some girls will take the opportunity to get to know a boyfriend, but others will to have a drink, flirt a bit and go to the next man that will empty the wallet.
8 – Using men as a safe reserve
cruel things women do to men8 Bad Things Women Do To Men
Maybe you have a connection for a while and you notice that her eyes became distracted. Begins to be more upset with you or it does not bother your conflicts. Her friends hear when you enter the room. Avoid your calls. Her things are disappearing from the common dwelling. All this she does when she wants to put an end to your relationship and yes.
7 – Emotionally manipulate men
cruel things women do to men7 Bad Things Women Do To Men
Men do not like to see a woman crying and a some girls will use this fact to get what they want. In general, women are more emotional and some of them are easy to use total misunderstanding of women’s feelings of male to pull out one of them. Just a few well-planned attack of tears or anger and most men will do anything to stop it.
6 – Using physical anger
cruel things women do to men6 Bad Things Women Do To Men
Men are mostly bringing up that she could not be put forth his hand on the girl. Unfortunately, there are some  women using this feature a man to gain power over him. In the mind of some girls is perfectly acceptable to slap a boyfriend when he says something you are angry.

Saturday, 23 October 2010

Hitler pun Benci Inspira!!

Aku tak tahulah makhluk mana yang terlebih kreatif buat video ni. Memang teramat sungguh bergeliga ah otak dia nih. Boleh buat teman sekejian ni.

Papehal--korang layan dulu video yang berjaya mengkekek-kekehkan aku cam kambing tak cukup sifat ni. Memang terbaiklah! Layannnn~~~

SRi:Selamat bersenyumkambinganlah yea.Santai...Hepi Saturday NiteZz

Jom Kita TIDORR Dulu!!

16 Facts about Sleep

Double Meaning

A double entendre is a figure of speech in which a spoken phrase is devised to be understood in either of two ways. Often the first meaning is straightforward, while the second meaning is less so: often risqué, inappropriate, or ironic. The Oxford English Dictionary defines a double entendre as especially being used to “convey an indelicate meaning”. 
It is often used to express potentially offensive opinions without the risks of explicitly doing so. A double entendre may exploit puns to convey the second meaning. Double entendres tend to rely more on multiple meanings of words, or different interpretations of the same primary meaning; they often exploit ambiguity and may be used to introduce it deliberately in a text.”
All of these photos have double meaningsss. Enjoy and comment the best photo!WOHA

Thursday, 21 October 2010

Mistery Nusantara

Pada suatu malam yang menyeramkan, jam satu atau dua pagi lebih kurang, aku bangkit dari tidur kerana rasa pundi kencing aku sudah penuh dan meronta meminta dilepaskan hajat … lalu dalam kegelapan malam, dan kedinginan anggota peranakkan, aku terus keluar rumah lantas menyusur belakang rumah menuju jamban yang agak jauh dari rumah..

Jamban tidak berlampu,dan aku masuk ke dalam jambanpun hanya ditemani cahaya dari lampu jendela rumah.. akupun terus melepaskan hajat kecil dengan penuh kelegaan dan kesusilaan, namun, tiba-tiba..

Terdengar sesuatu dari luar jamban..

(masukkan elemen bunyi muzik menyeramkan disini)

Sambung balik, sedang asyik aku kencing.. tiba tiba bunyi binatang menegur sesuatu makhluk buat aku gelabah.., bak orang tua kata, binatang ni boleh nampak makhluk halus..

Dalam mode ‘Twilight Zone’ itu, aku memberanikan diri dengan mengintai ikut salah satu lubang-lubang kecil dari celah zink jamban itu dan alangkah terkejutnya aku… darah menyirap… jantung berdegup kencang!!!

Aku telah melihat dengan mata kepala aku akan wajah lembaga yang sangat hodoh… matanya bulat gelap, tiada warna putih, dan pipinya berkedut kedut dengan lemak yang tebal dan menggerutu..apatah lagi warna nya merah dan berbintik-bintik… makluk itu terus memandang aku siap dengan berkerdip mata..

Tak lama aku pandang dan aku terus tutup mata.. peluh jantan mengalir di badanku, degupan jantungku terdengar seperi orang sedang berlari, kesejukan malam, dan bau busuk jamban, menambahkan lagi keseraman yang mencengkam..

Sekarang, apa aku perlu buat? perlukah aku keluar dan berkenalan dengan makluk itu…? Kenapa dia juga mengintaiku? Adakan makhluk ini gay?

Bermacam macam lintasan yang menakutkan berunsur lucah terbayang di benakku..

Tapi aku beranikan diri untuk melihat sekali lagi… alang alang dah jumpa biar aku tengok bentuk badannya yang lain.. baru boleh cerita detail sebab tadi aku hanya nampak separuh dari mukanya..

Bila aku mengintai sekali lagi.. aku tengok balik matanya yang berkelip kelip itu.. sebab lubang zink jamban tu kecik sangat, aku kena gerak- gerakkan kan kepala aku untuk melihat bahagian lain makhluk itu.., aku tengok lagi betul-betul, tiba tiba makluk itu pula yang bergerak.., dan aku nampak, ya.., aku terlihat paruh seperti burung.., cis!! barulah aku tahu bahawa itu adalah ayam… tadi aku nampak separuh jer sebab screen yang kecik kat lubang zink tu..cis! dan cis!!

Ayam bertenggek di tepi para sebelah jamban daa…

Andaikanlah aku tidak melihat sekali lagi dan terus lari, maka tentu sampai sekarang aku akan cerita kisah ‘hantu bodoh’ tu pada anak cucu serta korang…oh!

Dan begitulah asal cerita hantu tersebar, korang nampak ‘kelibat’ jer terus lari sambil percaya apa yang korang nampak tu adalah hantu, padahal mungkin kain sembahyang nenek korang yang terbang dituip angin kerana korang lupa nak angkat petang tadi sebab asyik baca mastika.., apa daa..

Sama jugak kes kawan aku, belajar silat cekak Hanafi, malam akhir menuntut, lepas duduk bersila atas kain kuning, tok guru dia pesan, bila balik nanti.., jika ternampak benda pelik, jangan tegur, itu “cubaan”

Sekali jumpa dia malam tu, wajah pucat lesi, tanya: kenapa?

Katanya ternampak pocong dalam kereta Tok Ngah yang meninggal semalam..

Bila pergi menyiasat, memang nampak macam pocong duduk dalam kereta, tapi bila pergi dekat kereta, pocongpun hilang, pergi jauh ada balik, rupanya biasan cahaya.. hahaha.. illusionist semata mata..

Jadi moralnya, jika korang nampak hantu atau benda mistik, jangan terus lari, selidik dulu, jangan penakut sangat.., kalau ada bunyi pelik, pergi cari, jejak.., best apa jumpa hantu secara live? boleh cerita kat orang lain dengan penuh riak sebab berjaya jumpa hantu hidup-hidup…

Tapi cerita setakat yang aku dengar hari ni, hanyalah imbasan, asap, bunyi pelik dan setakat itulah.., itupun dah ‘perasan mistik’ konon.. lalu cerita kat orang dengan penuh riak yang korang telah nampak hantu yang sekali imbas korang tengok tapi boleh pulak ceita detail, siap dengan bilangan gigi, saiz lidah, warna tengkuk dan jenis anak mata..

Nasihat aku, Lepas ni jika nampak hantu, jangan lari, terus pergi jumpa, malulah sikit kat budak kecik dalam detective conan tu.. mana ada hantu pun.. betul tak Conan Edogawa?

Dan jika betul Hantupun, apa salahnya? tanya dia buat apa kat sini, kalau boleh dakwah sikit kehebatan Allah, kalau dia kapir, ajak masuk islam..arggh..lantak koranglah nak buat apa-apapun

Aku! kalau orang cerita hantu yang dia nampak terus lari, aku tak percaya, malahan aku cakap, suruh hantu yang kau jumpa tu jumpa aku, sebab aku nak suruh hantu tu cekik kau kerana gagal cekik kau malam tadi hahaha!!!!!!!

Sama jugak kes mistik yang lain, tengok sejadah lepek atau sejadah berdiri terus perasan mistik lalu sebarkan pada ‘pak pander moden’ yang lain sambil karang cerita mengarut, merapu dan menghina persatuan penulis skrip dunia… boleh buat mereka sertai ‘Writer's Strike’ jika cerita korang terus tersebar.. kesian..

Aku jugak tengok sejadah lepek tu, dan tak perlu aku kagum tengok benda yang dah jadi, yang dah lepek, lainlah jika depan mata aku sejadah itu bergerak gerak lalu duduk mencangkung, kalau bergerak gerakpun, aku akan buat kajian dulu baru sebarkan.. jangan cepat perasan mistik..

Habis sampai situ.

SRi: jangan biarkan diri anda diselubungi ‘perasan mistik’…

Wednesday, 20 October 2010

Qiblatain

Sambil melayan Radio Malaysia Kedah yang tak habih-habih duk pokpek cari penyokong suh mai tengok bola malam ni--aku dengan rajinnya menggoogle cari qiblat finder--bukannya apa--dulu dah penah pakai kat Malaysia-tapi adik kesayangan saya lupa pula address beliau--makanya terpaksa lah cari balik

Perkara ni selalu terjadi bagi orang yang baru pindah rumah-cam aku juga-dulu dekat Jatinangor--sekarang dah mula tinggal dekat Bandung terpaksalah mengembek macam yang lain-lain kan. Takkan lah selamanya nak mengaum jek. Ikut kandang lah boss
*****
Nak dijadikan cerita sebelum cuti dulu Indonesia--negara yang aku duduk sekarang ni lah--jiran korang--diserang media katanya yang mesjid dekat sini kebanyakannya dah lari kiblat: gara-gara dilanda kejadian alam yang bertubi-tubi sangat. Harusnya ke kanan sedikit--aku tak ingat berapa darjah dia cakap--pendek kata ke Barat Laut lah [kot]--aku fail Geog--sebab tu aku selalu duk rumah sesenyap tak suka keluar--risau sesat. Dah, dah! Sambung balik-- nak dijadikan fatwa daripada Jakim dorang ni kata kiblat harus digeser ke kanan sedikit-dan dengan bangganya aku pun bergeserlah ke kanan sikit--sambil berdakwah pada teman yang tak berapa nak jadi--mungkin sebab tak berapa nak meyakinkan kut explenesen aku tuh--biasalah aku kan jahat--sapa nak dengar bila sentuh bab-bab agama ni! sob sob sob

Straight to the point--sambil tangan pencet tombol hp tukar radio-serabut sangat ah!-- dengan teknologi terkini mutakhir yang adik opah kepada makcik bapak tiri korang pun mampu memperaktikkan-apetah lagi Abang Angkasawan[tak sabar-sabar pula aku nak baca buku Sains anak aku-mesti ada nama dia nanti!]-tak payah susah-susah nak pergi cari Sijil Ilmu Falak Syariee [u noe who u r] maupun belajar baca kompas yang siyyes aku tak pernah sentuh time Pengakap dulu-- sekarang anda mampu mencari arah kiblat langsung daripada atap bumbung rumah korang!WOHA

Hah! Macamana tu ya adik-adik? Mai sini abang manis nak story dekat korang.  Huih-mai laa dekat sikit-korang bukannya cam Justin Bieber aku nak berselra sangat pun nak terkam!WOHA Serius,dah banyak aplikasi pencari kiblat diterapkan dekat laman sesawang ni-berkat orang kapir yang buat Google Earth Map segala tu--kita yang Muslim ni alhamdulillah lah boleh menyembahNya dengan hati yang makin tenang khusyu' tawadduk..

Ada banyak pilihan untuk korang pilih--antara nak tak nak je kan nak pergi buka-bukannya apa-banyak sangat peminat kat fb duk melayan lawan balas status-nanti pergi masuk web ni-lari pula mood-kan dah tak best! Takpa-takpa, abang manis ni faham. Pelan-pelan kayuh

Sungguh mudah-sangat mudah sesangat pokoknya-as long as korang tau korang tinggal kat mana [tipu la korang tak tau-Tok aku pun tau] atau dalam kata lain alamat rumah korang--kemudian tau lah sikit-sikit rupa bentuk topografi bumbung rumah korang dan 40 jiran korang-Cukup!WOHA
*****
1. QiblaLocator-siap ada jarak nak gi Mekah lagik!Tak sampai-sampai lagi ke seru tu?
Contoh kiblat rumah aku
Rumah Fared
Mesjid Sukagalih --nampak tak senget sikit?!WOHA

2.Qibla Direction-lebih besar dan jelas peta dia
Alpina--kalau tak salah lah--haha

3.AlHabib-sesuai untuk anak-anak korang yang bercita-cita nak sesat dalam hutan sebab dia ada Kompas! Turut disediakan dalam bahasa melayu dan english
Rumah Abah [Bait Qiblatain]
Makanya,kalau nak merasa dapat duit raya-set la Lintang Bujur tu dekat GPS korang - tulis situ Rumah Orang Kaya Pemurah!Lepas tu set date raya taun depan dekat kalender korang.hihi Semoga makin diberkati kehidupan kita sekeluarga dunia akherat.WOHA!
*****
Cara dia mudah saja-korang print atas selembar kertas gambar bumbung korang yang cantik ni kemudian korang masuk bilik solat-tengok arah mana seharusnya korang mengadap Tuhan lepas ni. Risau terbuat-buat lupa-korang ambil sekelumit selotep hitam tu-takkan aku nak suruh korang pow selotep sekolah anak korang yang tak seberapa tu kan-buat bentuk anak panah-lekat dekat karpet bilik tidur korang-senang sikit nak buat tahajut lepas ni! Nak bangkit gi bilik sembahyang jauh sangat lah pula kan? Aku paham. 

Tapi kalau korang memang dah keturunan terlebih rajin nak pergi kedai hardware apek Ah Chong tu gi beli plat arah Kiblat tu pun tak salah. Aiman tak kisah! Yang penting korang tak tinggal sembahyang sudah. Jangan korang gi frame gambar bumbung korang ni letak dekat sejadah sudah-kang tak khusyu' sapa nak jawab?!

Selain daripada laman sesawang ni-bagi yang ada iPhone-dorang ada buat aplikasi untuk cari kiblat juga--pakai GPS. Nokia Sony aku tak jumpa lagi..
SRi:Nak seribu daya

Monday, 18 October 2010

Tudung

Di pagi yang agak kesengalan sebab niat nak bersahor tak jadi-makanya aku secara rasmi tak pernah dibuatnya sebelum ini dengan bahagianya telan kotiaw goreng dalam bilik sambil mengadap leppie.

Tapi main point di sini bukanlah aku nak story dekat korang macamana aku mampu buat kotiaw goreng yang sangat sedap dalam masa tak sampai 5 minit tuh--tapi... 
Tapi aku nak cerita apa eyh sekarang dekat korang? Jap, let me think first ok

*sambil merefresh RED 104.9 kat handphone*

Well, sebagai manusia yang masih bujangan terang tang tang yang memang alhakikatnya tak berapa nak ada kerjaan kan--mestilah kerja aku bila takda masalah dunia duk melayan facebook orang dan baca berita negara ngan gossip-gossip.ahaks

*erg.tak lekat pulak dah.terpakse tadah telinga dengar manis.fm pula*

Sebut tentang facebook--ada satu hal yang tak berapa nak berkenan dengan jiwa aku ni. Perkara tersebut-bila aku masuk facebook yang empunya bergelar hawa--terutamanya yang bertudung.

Allah.Tak berminat sungguhlah saya bila masuk bahagian foto mereka yang pada mulainya bertudung tetiba jadi free-hair pula. Dalam hati-Best! Best!! Dah elok-elok bertutup ni tetiba terbuka terang tang tang pula. Sayang kan?

Bukan senang nak dapat hidayah terbuka hati nak dapat bertutupan aurat sepenuhnya ni. Tiba-tiba dia buat free show pula.

Huih--betul tau Joyah! Kau ingat senang ke nak bertudung ni? Banyak tau nak kena fikir. Maunya silap-silap periuk nasi kau pun tak berasap kang. Tak ke naya tu?

Bak kata artis pujaan ramai ni--jangan termasukkan diriku sekali okayh--
Sebab itu semua kena datang kerana Allah. Bukan sebab kerana terpaksa atau kerana desakan mana-mana pihak. Lagipun Kak Pah tak mahu jadik macam segelintir kawan-kawan artis Kak Pah. Kesian kat diaorang. Sebab diaorang tersepit dengan keadaan ini (bertudung). Jadi, kesimpulannya, Kak Pah hanya akan pakai bila Kak Pah dah betul-betul bersedia dan Kak Pah mahu pakai kerana Allah, bukan kerana sesiapa. Itukan lebih baik. Buat apa nak hipokrit
Dan nasihat aku juga kepada rakan rakan wartawan kat luar sana tu--sudah cukup-cukup berhentilah tanya artis-artis ni bab-bab tudung aurat ni. Dah tak tahan aku nak dengar baca jawapan dorang ni. Kang anak-anak kita bagi jawapan macamtu juga-tak ke naya? Kekadang tu naik seganlah juga memikirkan  bilamana non-muslim pula yang lebih tahu hukum-hakamnya. Nasib baiklah lelaki aurat pusat sampai lutut saja-kalau tak maunya terikut lingkup juga ikut mazhab dorang ni.
SRi:Tetiba rasa bahagia pula dengar ustazah ni duk kecek bwi tazkirah kat Manis.fm--macam  ngah duduk ngan mok-mok datin anyam ktupat pula

Wednesday, 13 October 2010

Waja Launching (Update)

Maklumat terbaru berkenaan pra-pelancaran (soft launch) Proton Waja Lancer kini telah tersebar di internet dan tarikhnya ialah pada 16hb. Oktober 2010 (Sabtu). Setakat mana maklumat tersebut betul dan benar masih belum diketahui. Pihak Proton juga masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung khabar angin tersebut, mungkin dalam masa beberapa hari lagi pihak Proton akan membuat kenyataan rasmi. 
Kredit: ArenaKereta
SRi:Tak sabar nak tunggu Waja Versi R3.
SRi:Ada orang kata Inspira adalah nama keluaran terbaru Proton ni. 

***

Hapdate:
Proton telah menyasarkan jualan model terbaru mereka, Proton Inspira sebanyak 1600 unit sebulan. Model Inspira ditawarkan dengan dua kapasiti enjin iaitu 1.8 dan 2.0 liter. Dengan pelancaran itu juga pihak pengurusan Proton mengeluarkan kenyataan bahawa Proton Waja akan dihentikan pengeluarannya selepas ini. Setakat ini varian terakhir model Waja yang dijual ialah Proton Waja CPS 1.6 liter manual dan auto.

Proton Inspira yang baru diperkenalkan kelmarin kepada media dan umum akan dilancarkan secara rasmi pada 10hb. November 2010 nanti dengan harga bagi varian terendah bermula RM79,888.00, manakala varian tertinggi akan berharga tidak melebihi RM95,000.00 dan varian pertengahan berharga antara kedua-duanya. Harga sebenar hanya akan didedahkan kepada umum pada hari pelancaran nanti.

Tuesday, 12 October 2010

"No More Kereta Buruk", kata Proton

Menjelang Bajet 2011 yang bakal dibentangkan oleh kerajaan pada 15 Oktober 2010, Proton berharap pihak kerajaan dapat mempertimbangkan untuk melaksanakan semula dasar kenderaan tamat hayat (ELV) dalam bajet 2011 bagi menampung industri automotif negara. Hasrat Proton tersebut dapat difahami kerana pelaksaan dasar ELV sebelum ini menguntungkan Proton apabila jumlah jualan kenderaan Proton meningkat dengan mendadak kesan pelaksanaannya. Sama ada hasrat Proton itu akan diterima kerajaan atau tidak, kita akan mengetahuinya apabila Bajet 2011 dibentangkan di parlimen nanti.

KUALA LUMPUR – Proton Holdings Bhd. (Proton) berharap kerajaan menimbang melaksanakan dasar kenderaan tamat hayat (ELV) dalam Bajet 2011 bagi menampung industri automotif negara. Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, dasar ELV itu memberi impak segera terhadap keseluruhan ekosistem seperti yang dilaksanakan menerusi pakej rangsangan setahun yang lepas.
“Kami faham ia satu proses yang mahal dan kami bersedia berbincang dengan kerajaan untuk mencari kaedah bagaimana peserta industri dan kerajaan boleh memainkan peranan,” katanya kepada pemberita pada rumah terbuka Aidilfitri Proton di sini semalam. Turut hadir pada majlis tersebut ialah Pengerusi Proton, Datuk Mohd. Nadzmi Mohd. Salleh.
Syed Zainal menjelaskan, kenderaan lama perlu ditamatkan hayatnya apabila jumlah industri automotif mencapai peringkat ketepuan. Beliau berkata, sudah sampai masanya untuk kerajaan menyediakan pakej dan insentif bagi memastikan kereta-kereta lama yang tidak selamat dan tidak mesra alam tidak berada di atas jalan raya.
“Ini boleh dilihat di negara lain seperti Jepun, Korea Selatan, Singapura dan Indonesia. “ELV membabitkan kereta dan trak ringan yang dianggapkan sampah dan perlu dilupuskan,” jelasnya. Selain itu, Syed Zainal menerangkan, kerajaan juga perlu menyediakan insentif untuk penggunaan teknologi hijau serta geran penyelidikan dan pembangunan (R & D) untuk mempromosikan inovasi sejajar dengan Model Baru Ekonomi.
Langkah itu kata beliau, akan menggalakkan aktiviti R & D dalam negara dengan harapan teknologi itu boleh dikomersialkan.
 Petikan dari akhbar harian Kosmo, 7 Oktober 2010, m/s 51

Bagi SRi dasar ELV yang pernah dilaksanakan kerajaan sebelum ini amat baik sekali dalam usaha mengurangkan kenderaan lama yang sudah uzur dan tidak mesra alam dari terus berada di atas jalan raya. Selain itu dasar tersebut juga dapat membantu syarikat automotif tempatan seperti Proton dengan peningkatan jumlah jualan kenderaan mereka.

Namun diharapkan dasar itu tidak akan membebankan pemilik-pemilik kereta lama, terutamanya bagi mereka yang tidak ada keperluan untuk bertukar ke kereta baru. Takrif kereta lama yang perlu ditamatkan hayat juga perlu diperhalusi oleh pihak kerajaan terlebih dahulu, seperti mengambil kira umur kenderaan dan keadaan kereta itu sendiri. Seelok-eloknya kereta lama yang perlu dilupuskan berusia 20 tahun ke atas, namun seandainya keadaan kereta tersebut masih baik, pemiliknya perlu diberi pengecualian khas (jika dasar tersebut adalah wajib).

Sama seperti Proton, SRi juga mengharapkan pihak kerajaan akan melaksanakan kembali dasar ELV dan berharap akan ada berita gembira berkenaan perkara tersebut dalam Bajet 2011 nanti.
SRi:Tak tahu nak cekaw duit dari mana nak beli kereta.

Monday, 11 October 2010

WAJA Lancer maen Roller Coster@Genting

Ini ada berita baik buat semua yang masih sabar menantikan Proton Waja Lancer terbaru dilancarkan. Ingatkan selepas hari raya aidifitri tempoh hari akan ada pra-pelancaran, malangnya sampai hari ini sunyi sepi je. Tapi penantian tersebut rasanya terubat sikit apabila ada sahabat kita yang sudi berkongsi foto terbaru Proton Waja Lancer yang beliau bernasib baik terjumpa di Genting Highland. Khabarnya itu adalah ‘ujian jalan raya terakhir’ yang sedang dilakukan oleh Proton sebelum dilancarkan nanti. Kalau dilihat di dalam foto, terdapat dua buah Proton Waja Lancer iaitu yang berwarna merah dan putih. Sayangnya foto kurang cantik dan agak jauh.
Menurutnya yang sempat menginterview staf Proton yang sedang melepak di situ setelah penat memandu dari bawah ke atas, terdapat dua varian iaitu 1.8 dan 2.0, seperti kita semua sudah sedia maklum. Paling menarik ialah model 2.0 apabila sahabat kita tu diberitahu oleh staf Proton bahawa ianya akan mempunyai paddle-shift, auto cruise dan spoiler kecil yang sporty seperti model Persona. Versi 2.0 juga mempunyai kusyen berbalut kulit.
Dikatakan lagi bahawa Proton mengambil model Lancer EX untuk menggantikan Waja, dengan enjinnya masih sama cuma mereka menggantikannya dengan suspensi baru dan rim bersaiz 16 inci. Menurut maklumat itu lagi, division permotoran Proton iaitu R3 juga sedang membina model Waja Lancer R3. WOHA! Memang hebat, semoga model naik taraf R3 akan turut dijual selepas ini. Menurut sahabat kita tu lagi, Proton menangguhkan dulu pelancaran Waja terbaru ini kerana mereka mahu kereta itu berada dalam keadaan sempurna apabila dipandu oleh pelanggan nanti.
Proton Waja Lancer dikilangkan di Shah Alam dan akan mula dijual bermula Disember 2010. Harganya dalam lingkungan RM60k-70k untuk versi 1.8 dan versi 2.0 berharga antara RM80-RM90k. Itu kata sahabat kita tu seperti apa yang diberitahu kepadanya. Rasa murah sangat dengan harga tu, tak mungkin. Antara RM70k-RM80k untuk versi 1.8 adalah lebih logik, dan versi 2.0 pula antara RM90k-RM100k, itu baru betul rasanya. Apa-apa pun kita akan tahu jugak bila tiba hari pelancaran nanti.
Sumber : Lowyat.net
SRi:Penat tunggu launching since raya hari tu.
Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)

Recento Vizitores