Sunday, 28 June 2009

Drag Me To Hell

*warning-please don't proceed your reading if you don't want to be spoiled when watching this megablockbuster movie*
Opening-4.5 stars
Pembinaan Plot-5stars
Teknik penceritaan-4.5stars
Penstrukturan watak-4.5stars
Closing-3.5stars
Bonus-4.5bentang
Konklusi-4.4stars!!

Drag Me To Hell is a redemption “frighfest” present by Sam Raimi after his disappointed performance in Spider-man 3! He sets its audience an ethical question that, in these recessionary times, many of us will already have been debating: should financial organizations lend money to people they know will default?

If the answer is NO, consider the situation in which Christine Brown (Alison Lohman) finds herself. She’s a young, diligent loan officer working in a Los Angeles bank who is hoping to be promoted to Assistant Manager.

More info? Try to find it at nearest cinema!

Briefly, this movie twists and turns all the time. The plot is very simple, but it does a lot of things you don’t expect or normally see in movies. It’s so refreshing to see something so original.

10 Things I Liked

10. Justin Long and his iPhone
I love to see Dc at UNPAD with sophisticated gadget. So, obviously “Professor” Clay (Justin Long) is included in the list with his material modern style thinking!
9. Some of the Humor
I don’t mind some humor in horror movie, its fun. There were plenty of s
illy things worked in Sumpah [Ini] Pocong too!hihi
8. The Sound
This isn’t a film where you cover your eyes (or at least, you cover them a few seconds too late as he hits us with yet another gross-out gag) but one where you cover your ears because this is a sound design where if you’re not listening to it turned up to full volume, you’re missing out on the experience. Raimi’s either trying to make you go deaf, piss yourself in fear, or pull out a big belly laugh at the complete insanity and absurdity before you
7. Shadows
I liked the way the demon was shown through shadows and his goat-like design was cool. Maybe this is what “Black Metal” followers imag
ine.
6. Blood Spray
The scene where Christine’s nose starts gushing blood was a good example of silly, bloody gore laughs. Even it is looked too nonsense, but it’s damn freaking if you see your desk full with your own blood!

5. Here kitty, kitty
Will you KILL your lovely cat that always be your FRIEND when you are alone and lonely to save your LIFE? I loooike..
4. Dead kid
If you are one of my family member, you’ll know what is my answer if you ask what is the best part of the movie-simply I’ll said- DEATH! And the film starts off right by sending a mostly innocent young child to hell, where he will burn for all eternity. Hell yeah, I’m lovin it!!

3. Alison Lohman
Not sexy hot, but very next door cute..*ouch* Btw,Allison Lohman gives a g
reat performance. As well as the sarcastic Justin Long. But the best performance goes to the old Gypsy. Who is scary as hell! She should really win best villain next year at the MTV Movie Awards!
2. Talking Goat
Hahaha.. I love this scene! Suddenly I’m remembered the innocent goat from Stardust that have been spelled to be a stupid "donkey" man..
1.Blood Free
It's good to see a horror movie for once that doesn't rely on blood and guts and excessive violence and torture! This film really delivers genuine scares and shocks without it being boring.

5 Things I Didn’t

5.Prius
Why must she rides Toyota Prius? Is there any agreement between
Prius and Hollywood producer? I've always find movie with Prius in it. Are there no more others "stylo" hybrid out there than Prius?
4. The Script
I had a lot of issues with the script, actually, some of which will be covered in their own points. But there were some parts that just didn’t flow seamlessly. One example – we see Christine can’t get the money to pay for the exorcism (or whatever) and then Clay reveals he already paid for it – but no one told him about it. Second, if Christine is lactose intolerant, how did 2 ice cream sundaes and a half-gallon of chocolate ice cream not give her absolutely abnormal symptoms? Please laa, medical students also enjoy their life. Thirdly – there are no scares in the script, only forced jump scares through audio cues. This movie didn’t scare you too much, it is more to told you when to scream.
3. Utter Stupidity of the Characters
The helper during the séance is a complete and utter tool bag. First, why bring a machete to the table to kill a demon? I would pick a shotgun. Second, all he had to do was kill a damn goat but he got outsmarted by a demon goat. It was tied to a table! The only way to screw that up was to cut the goat loose and? Yupz, you can guess what happened next. Third, if your entire immortal existence depended on getting rid of the button, would you not just double check to make sure you were getting rid of the button and not say, a coin or an empty envelope? I mean, seriously. Your immortal soul is on the line here.
2. Vomit
Come on, man. What the hell? The old woman manages to throw up on Christine like 4 or 5 times. We get it, Sam, you think it’s funny, I think it’s repetitive and disgusting. *yucks* Where was the horror, again? And some of the special effects were really cheesy. I wish movie director would stop relying so much on all this CGI! It really ruins movies!
1. The Ending
Basically this innocent girl does everything in her power and chooses to do the right things at the end and still goes to HELL for ETERNITY. Let’s be honest – the gypsy woman is a thieving bitch. She stole a whole tray of candies from the bank desk. She failed to pay her mortgage and had two extensions already. She claims all this economic hardship, but clearly her extended gypsy family has enough money to throw a big party after her death. And don’t we think she over reacted? I mean, losing a house and having to live with your close knit family versus going to HELL for ETERNITY. Christine didn’t even do the “wrong” thing by denying the extension. They were already kind to this woman twice over. She did the right thing by not passing the button off on some stranger.
SRi:Poqak telingo den!*Ya Allah,panjang giloo post kali nie!*

Alahai Melayu...

Hisap dadah paling ramai - Melayu
Merempit paling ramai - Melayu
Ponteng sekolah paling ramai - Melayu
Ponteng kerja paling cekap - Melayu
Meniru paling tekun - Melayu

Tak Melayu hilang di dunia!! Bahkan!! [yang gelap kusam jugak diisi oleh kaumku tanpa gagal]

Jangan salah faham. Melayuku masih tebal setebal maluku. Cumanya, aku melayu yang gigih memilih jalan hidupku; biar dunia mengejarku dan bukan aku yang mengejarnya! Atau melayumu sekadar layu sebelum berkembang?

Perlu apa ada kalau sekadar berani dan berjaya menyentap kegagalan dari rahang kejayaan?
*kamal fnd*
SRi:Di ambang kemusnahan~

Thursday, 25 June 2009

Transformers:Revenge of The Fallen

*warning-please don't proceed your reading if you don't want to be spoiled when watching this megablockbuster movie*
Opening-4.0 stars
Pembinaan Plot-4stars
Teknik penceritaan-3.5stars
Penstrukturan watak-3stars
Closing-4.0stars
Bonus-4.5bentang
Konklusi-3.8stars!!

Technically, of course, the movie represents state-of-the-art CGI overkill, with metallic behemoths that roar and unpack themselves and leap tall buildings and are forever smashing the masonry. They’re visually astonishing and ultimately exhausting. All Bay knows is the action that never stops, the detonations that reach orgasmically ever higher, the chase scenes that build and crash and build some more.

So what if he can’t put a coherent series of shots together? Bay’s going for pure sensation, and everyone knows dramatic continuity is for women and the weak. The plot is incomprehensible. The dialog of the Autobots, Deceptibots and Otherbots is meaningless word flap. Racist, their ["Africans" one] appearance looks like junkyard throw-up. They are dumb as a rock. They share the film with human characters who are much more interesting, and that is very faint praise indeed.

The only thing in this film that even approaches cleverness and care in writing is the subtle jab at Barack Obama [writing him as a crap who almost kicks the Autobots off the planet - thus making him a far more credible threat than either Megatron or The Fallen..lol]

We get to see what a Michael Bay Species movie would be like thanks to an inexplicable Decepticon in Human Disguise. Now tell me, if they could be human beings, wouldn't it make more sense to hide AS THEM? Not cars or boom boxes and portable toilets?hihi

Why do the Decepticons bring Sam's family to EGYPT and said it was a trap?? I don’t see Sam been caught after his parents been released! Mm, if they ask for “ransom” from Sam during “live telecast”, I think its better!

How that Megan Fox's character manages to stay perfectly oily and with perfect makeup through hundreds explosions where thousands of pounds of debris blast in and around her? aisyioo~

Why is China suddenly cool enough with the US that they allow it to operate freely, heavily armed, and in large numbers within its borders? And they're suddenly cool enough with the US that they allow them into their airspace to airdrop semi trucks?

Where is Egyptians when the Jordanians fight the evil robot?Why US Navy not continuously use their magical laser blaster since it working? hadoyhlaaa~

Is there NO “Pyramid Freaks” on that day? Is it Egypt is hypnotized sleep all over day?? No press, no army until US should send their own predator to view the situation!

Huh, the Allspark? What was that about? The Quintessons created the transformers the autobots as builders and engineers and the decepticons and guards and soldiers. They rebelled against their creators and took over cybertron but soon the opposing natures of the two machine races lead to war as the decepticons wanted to wage a war of conquest across the universe the autobots want to spread knowledge and enlightenment across the universe.

The resulting war uses all the available energy in cybertron's solar system and so the decepticons set out to find more energy the autobots follow them and the resulting space battle leads to the leaders and entourage of both races crashing on earth millions of years ago. Then both races are awakened in our time and the fight begins again.

Sounds like a much better backstory then that Allspark stuff doesn't it? Well that's cause it’s the original story. So, I think they better substitute Bay’s line with Transformers Freaks director crews after this!

Hopefully after this they give more action, robot destruction and as little attempts at depth as possible and very little human drama. I want to see complicated autobots with supergiga weapon, bombing and DEATH!!! Basically, this movie’s ending is better than the first one but for plot it is much more better than this time!
SRi:Exhilarating or excruciating, depending on your point of view..

Sunday, 21 June 2009

Sunat VS Sunnat VS Sunnah

Dalam Duniya Islam kini, yang mana maklumat tentang agama boleh diperolehi dengan mudah, adalah menyedihkan apabila masih ada penganut Islam yang menghina Sunnah Nabi. Mungkin disebabkan oleh kurangnya ilmu atau tersilap dalam pemahaman agama.

Paling popular penghinaan yang selalu kita dengar adalah berjanggut macam kambing. Hairan? Orang simpan janggut, dituduhnya macam kambing, yang kita lari cari tempat teduh waktu hujan turun tak pula cakap macam kambing!

Sebenarnya apabila SRi usul perkara ini kepada segolongan Umat Islam, rupa-rupanya mereka terkeliru di antara Sunnah dan Sunnat.

SRi rasa ramai yang dapat bezakan maksud sunat untuk lelaki yang pra baligh, manakala Sunnat pula adalah amalan yang jika buat dapat pahala, tak buat tak apa, seperti solat sebelum Subuh atau selepas Isyak atau puasa [shaum] Isnin Khamis.

Tapi kenapa masih ramai yang tak dapat bezakan antara Sunnat dan Sunnah?

Malahan ramai orang Islam yang dah banyak cukur bulu dan potong kuku sepanjang beragama Islam beranggapan bahawa Sunnah dan sunat adalah sama, iaitu, jika buat dapat pahala, tak buat tak apa, maka kerana kejahilan itu maka mereka yang dah 60 tahun beragama Islampun masih selamba tinggalkan solat berjemaah kerana anggap perkara itu Sunnat, selamba cukur janggut dan selamba hina orang yang berserban kerana anggap Sunnah itu Sunnat, tak buat tak apa…

Janganlah jadi mangkuk, dilambung tak pecah tapi jatuh pecah berderai, dalam Hadith Nabi dah siap bagitahu awal-awal, bahawa beliau telah tinggalkan dua perkara yang jika korang semua [termasuk SRi] berpegang padanya maka tidak akan sesat buat selama-lamanya, iaitu Al Quran dan Sunnah, tak kan lah Sunnah di sini bermaksud Sunnat, buat dapat pahala, tak buat tak apa.., jadi sesat pula buat selamanyalah jika korang faham begitu..

Biar SRi betulkan balik offset kefahaman korang akan perbezaan antara Sunnah dan Sunnat.. insyaAllah

Dalam mengertikan Sunnat, ia termasuk dalam hukum Islam yang lima iaitu Wajib, Makruh, Haram, dan Harus. Kesemuanya bergantung kepada waktu dan tempat. Kita semua sedia maklum bahwa Sunnat adalah bermaksud, jika dibuat akan mendapat ganjaran yang banyak, jika ditinggalkan akan rugi tapi tidak pula mendatangkan dosa.

Adakah Sunnah bermaksud jika kita buat akan mendapat ganjaran yang banyak, jika di tinggalkan tidak pula berdosa? Bukan begitu kerana Sabda Nabi S.A.W, bahawa Baginda telah tinggalkan dua perkara kepada Ummatnya yang mana jika kita berpegang teguh maka tidak akan sesat buat selama-lamanya, iaitu Al Quran dan As Sunnah.

Bermakna di sini, Al Quran dan As Sunnah adalah dua perkara yang diwariskan oleh Nabi Muhammad S.A.W kepada ummat dalam menjaga diri kita daripada kesesatan.

Apakah itu Al Quran?
Al Quran adalah kehendak-kalam Allah yang dizahirkan dalam bentuk kitab dan Allah telah berjanji untuk menjaga Al Quran sampai Hari Kiamat yang mana hari ini setiap perkataan dan susunan huruf masih kekal seperti asal walaupun sudah berusia 1400 tahun dahulu..

Apakah itu As Sunnah?
As Sunnah adalah kehendak Allah yang dizahirkan dalam bentuk akhlak manusia, yang mana Aisyah R.A, meriwayatkan bahawa Nabi Muhamad S.A.W adalah “al-Quran yang bergerak”. Dan tiada jaminan dari Allah untuk menjaga As Sunnah seperti mana Allah menjaga Al Quran, maka diberitakan bahawa barang siapa yang dapat menghidupkan walaupun hanya satu Sunnah, di akhir zaman ini, mereka akan mendapat ganjaran seratus pahala mati syahid..

Jadi jika korang dah belajar agama sebelum ini tentang hukum dalam Islam yang terdiri daripada 5 hukum iaitu Hukum Wajib, Sunnat, Harus, Makruh dan Haram, lalu korang tak tahu nak letak Sunnah kat hukum yang mana dan akhirnya korang letak Sunnah dekat Sunnat maka di situlah kesesatan bermula, sebab masa tu korang akan selamba tinggal Sunnah sebab anggap Sunnah itu Sunnat, tak ke hampeh?

Padahal Sunnah ada dalam setiap hukum, ada Sunnah yang Wajib, seperti solat berjemaah [terasa sungguh] dan dakwah, ada Sunnah yang Sunnat seperti makan kurma, ada Sunnah yang harus seperti bercakap dalam bahasa arab, dan ada Sunnah yang haram, seperti kahwin sembilan serentak dan lain lain, dan kinilah masanya korang kena mengaji agama lagi, banyak yang korang tak faham, SRi pun sama..

Pendek kata,

Sunnat: buat dapat pahala banyak, tak buat rugi…
Sunnah: buat dapat pahala banyak, tak nak buat Nabi tak mengaku ummat! Nau’zubillah

Satu lagi:

Biasa Sunnah yang kita faham dan ikut adalah Surah dan Sirrah, iaitu penampilan dan cara hidup, kita berjanggut dan mengamalkan adab ketika makan, tidur dan sebagainya, akan tetapi lupakah kita untuk berfikir sebagaimana Nabi berfikir (sarirrah)?

SRi:Melalui berfikir seperti Bagindalah maka kita akan dapat hakikat ruh Sunnah iaitu amalan Surah serta Sirrah dapat dibuat dengan penuh rasa nikmat kemanisan X)

Apa Fikir Nabi??

Apa yang Nabi fikir?

Nabi fikir bagaimana semua orang dapat masuk syurga dan selamat dari azab api neraka, Nabi menangis lihat mayat Yahudi kerana Baginda faham nasib mereka.

Ada juga Nabi Muhammad S.A.W berfikir untuk membakar rumah orang yang tidak solat berjemaah kerana lebih suka solat di rumah, pendek kata, kita kena belajar fikir macam Nabi, jadikan apa yang Nabi risaukan sebagai perkara yang sama kita risaukan. (SRi pun duk belajar)

Sahabat-sahabat R.A berjaya kerana mereka telah berjaya ikut Sunnah 100%, mereka telah berfikir sebagaimana Nabi berfikir.

Moga kita semua dapat wujudkan fikir risau dalam diri, fikir macamana semua orang lelaki dapat solat jemaah 5 waktu (solat jemaah adalah Sunnah Nabi), semua wanita tutup aurat sempurna, semua kanak-kanak taat perintah ibu bapa, semua isteri taat perintah suami, semua perempuan solat awal waktu, wujud suasana agama yang mana lelaki jumpa lelaki cakap kebesaran Allah, wanita jumpa wanita cakap kebesaran Allah, kanak-kanak jumpa kanak-kanak cakap kebesaran Allah, fikir bagaimana bayi yang paling akhir zamanpun dapat mati dalam Islam.

Moga penulis dan kita semua dapat amal apa yang ditulis kerana agama adalah mudah untuk di bicarakan, tetapi adalah amat mujahadah untuk di laksanakan dengan istiqamah.

Apakah akibat menolak Sunnah?

Seandainya kita tidak mampu makan di atas lantai macam Nabi, dan lebih selesa makan menggunakan kerusi dan meja, atau kita lebih selesa makan menggunakan sudu dan garfu berbanding makan dengan jari cara Nabi Muhammad S.A.W, maka berdiamlah diri dan jaga lidah kita agar jangan sekali-kali sampai menghina mereka yang cuba menghidupkan Sunnah, kerana jika kita tidak mampu untuk mengikut semua Sunnah Nabi, maka itu adalah kelemahan kita, berdoalah dan beusahalah semoga diberi kekuatan untuk mengamalkannya dan semoga Allah ampunkan dosa kita, tapi apabila kita menghina dan menolak Sunnah, maka azabnya amat berat sekali.

Dalam sebuah hadith yang panjang, secara ringkasnya menceritakan bahawa setiap dari kita sebelum masuk syurga akan diberi minum air dari Telaga Kautsar, yang mana apabila kita minum air ini akan hilang dahaga buat selama-lamanya, kerana minumnya kita di syurga bukan kerana dahaga, cuma hanya untuk keseronokkan sahaja semata.

Dan untuk ummat Nabi Muhammad S.A.W, Nabi sendiri yang akan beri minum air ini dari telapak tangan baginda yang mulia, kemudian satu golongan manusia telah datang tapi di tahan oleh Malaikat sedang Nabi mengenalinya kerana tangan dan muka bercahaya kesan wudhu yang sempurna.

Tetapi apabila malaikat menyatakan bahawa golongan ini adalah golongan yang menolak Sunnah, maka Nabi sendiri yang menghalau golongan ini. [Nabi tak mengaku ummat tu!]

Na’uzubillah...

Berbalik kepada generasi muda zaman sekarang, kita dapat lihat akan mereka [including me] apabila terpengaruh atau minat gila pada satu-satu artis, bukan setakat hafal lagu, tapi penampilan dan cara berfikir artis itupun ditiru, gantung CD,rantai hanjing di tengkuk, ikat kain di kepala, bertindik di pusat, pakai baju terbalik, rambut diwarnakan, bukan dapat duit pun! Tapi semuanya dilakukan demi lebih penghayatan dan dapat menambahkan perisa rasa cinta pada artis-artis kesayangan mereka.

Sedang kita ummat Islam, mengaku cinta dan sanggup matinya kita demi Nabi, tapi sejauh manakah Sunnah yang ada dalam diri kita?

Oh!Apakah yang sedang berlaku pada diri kita semua?

Sahabat amalkan Sunnah, kerana itu adalah Sunnah...
Sedangkan Kita pula tinggalkan Sunnah, kerana itu adalah Sunnah...
SRi:Apa lagi nak dikata?

Sunday, 14 June 2009

E'eih...kebetulan betul ye!

Mm,dah lama tak dengar lagu ni! Nasib baiklah THR duk putaq potaq lagu-lagu lama (teringat zaman2 muda2 dulu*haih,dh tua dh ka?*). Lagu ni berbentuk soalan dan (mungkin) hingga ke hari ni tiada jawapan dari mana-mana pihak untuk menjawab kekeliruan penyayi tersebut.

Penyanyi tersebut keliru tentang apa yg berlaku di dunia ini adakah suratan atau kebetulan. Korang jgn ingat bila SRi cerita pasal lagu bermakna SRi nak galakkan korang menyayi melalak pulak kat bilik tu pastu masuk AF segala! contoh: kalau tukang kayu buat meja yang cantik dan kukuh, korang jangan sangka pembuat kayu tu orangnya cantik dan punyai tulang yang kukuh(tak paham contoh nie,buat angguk2 paham ajelaa ya!).

Jadi sebagai menjawab soalan tadi cuba perhatikan dulu lirik lagu tersebut:

Suratan Atau Kebetulan

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan?
Atau sekadar satu kebetulan?

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
Masih tiada bertemu jawapan

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati?

Hingga amat menakutkan
Menghadapi masa depan
Seolah telah terhapus
Sebuah kehidupan yang kudus

Pertemuan sekali ini
Bagi diriku amat bererti
Tetapi ku bimbang untuk menyatakan
Bimbangkan berulang kesilapan

JAWAPAN:
Satu org alimni cakap, "Dia dapat memberi ceramah subuh pagini bukan kerana kebetulan dia datang ke Cikuda, tetapi adalah kehendak Allah SWT, kerana Allah SWT telah buat keputusan untuk dia datang ke Cikuda, bukanlah kebetulan dia datang ke Cikuda".

Kata beliau istilah "kebetulan" ni tidak pernah wujud kerana tidak ada sesuatu pun atas muka bumi/duniya atau alam semesta berlaku secara kebetulan tetapi semuanya adalah izin dan kehendak Allah SWT.

Orang yang kata "kebetulan itu, kebetulan ini", maka Keyakinan,Iman dia pada Allah SWT telah rosak.
Sekian X)

Pembetulan:
SURATAN BUKAN KEBETULAN

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
ItuLAH suratan dalam kehidupan!
BUKAN sekadar satu kebetulan!

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
WALAU SUDAH bertemu jawapan

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
APA YANG PASTI terjadi
AMAT SANGAT menepati!

TIDAK PERLU DITAKUTkan
Menghadapi masa depan
SEMUA TELAH DI PUTUS
Sebuah kehidupan yang tulus

Pertemuan sekali ini
Bagi diriku amat bererti
TAK PERLU KAU bimbang untuk menyatakan
Bimbangkan KEBETULAN, kesilapan...

SRi: Semua org menjadi mayat adalah suratan, bukan sekadar satu kebetulan...
*tazkirah dibawakan oleh keretamayat*

Saturday, 13 June 2009

Ketika Cinta Bertasbih


Opening-3stars
Pembinaan Plot-2.5stars
Teknik penceritaan-2.5stars
Penstrukturan watak-3stars
Closing-2.5stars
Bonus-4bentang
Konklusi-2,9stars!!
SRi: Casting sedikit bercelaru-overacting-yang kurg canteq jd heroin-comey cun+rasanya lg reti blakon jd plakon tambahan, mcm biasa-film yg diadaptasi drpd novel bakal terlompat-lompat sbb nak muatkan semua dalam masa 2 jam,skrip sdikit menggelikan&ayatnya macam bahasa buku- skema abish,bonus kpd jenaka-jenaka yang diselitkan. [sory kpd die hard fanz habiburrahman]

Jaane Tu..ya jaane na

Opening-4stars
Pembinaan Plot-4stars

Teknik penceritaan-3.5stars
Penstrukturan watak-4stars

Closing-4stars
Bonus-4bentang
Konklusi- 3.9stars!!
SRi: Officially become Aamir’s production fan!!Rilly versatile&unique..(than SRK product)

Thursday, 11 June 2009

Siapa SHIKiN?Siapa AMELiA???Siapa?SiAPA??

Sri yakin ramai yang pernah baca Lagenda Budak Setan-gabungan trilogy Budak Setan (karya pertama Ahadiat Akasyah) –dan tak kurang juga yang mengetahui karya kitab tebal ini bakal diangkat menjadi filem. Bahkan penggambarannya di Langkawi pun dah habis 31 Mei lalu.

Tapi hari ini Sri tak berapa berminat nak cerita tentang perihal filem tersebut. Jika anda semua buka Berita Harian hari ini-tajuk SAMPAI JODOH merupakan berita pilihan tertinggi mengatasi capaian rating kisah “Nasha dan Anak Wayang” dan berita-berita politik yang lain.

Jika kalian cermati berita tersebut baik-baik*tajuk Sampai Jodoh itu hendak (mungkin) merujuk kepada ayat Legenda Budak Setan bawa Farid Kamil dan Shikin ke jenjang pelamin tetapi sampai ke bawah, takdelah pula apa-apa pernyataan tentang tajuk artikel terbabit. Sri bukannya nak menyibuk siapa Farid Kamil nak kahwin atau nak berpacaran. Tapi sekurang-kurangnya bagilah rencana artikel tersebut sesuai dengan tajuknya.

Yang menjadi isu di sini-apakah berita tersebut adalah ditujukan kepada babak dalam filem tersebut atau di dunia nyata? Siapa Emilia? Sejujurnya Sri TAK pernah mengenali watak Emilia (dilakonkan oleh Shikin) dalam Lagenda Budak Setan. Tapi tak tahulah kan kalau terlepas baca atau wataknya terlalu kecil. Tapi kalau dah siap berkahwin dengan Kasyah (Farid Kamil), takdelah kecil lagi watak dia.

Makanya,ada sesiapa tahu tak siapa Emilia dalam Lagenda Budak Setan? Dan cerita Sampai Jodoh ni merujuk persatuan antara jiwa Farid Kamil dan Shikin (dia pernah berlakon cerita apa eyh?) atau Kasyah dan Emilia? Sri menantikan jawapan-jawapan anda di ruangan komen atau chatBox ya!
SRi:Masuk ruangan gossip,takdela pula cerita tentang mereka berdua!Farid ngan Lisa adalah!!Btw,anak siapa yang Fazura pegang tue?Jangan kata filem nie dah rangkul sampai ke Kasyah Lagenda Berakhir!

Friday, 5 June 2009

harry-hairy

"Ya Allah!Tengah qualify [F1] skrg nie!!",ujar beliau ketika sedang mengambil wuduk untuk magreb.. Dan dan tengah nak semayang fikir-fikir balik, "ceyh,nak qualify mendenye?arinie jumaat,bukannya sabtu!hahahadehlaa..takde extravaganza laa malamnie jawabnya." *padanlah semayang tadi x khusyuk,time wuduk pun dah ke laut fikirannya!hihi*

Mm,itulah jadinya kalau dah duk tidur je tetiap petang,tetiap harry. Orientasi hari pun dah tak tepat! Memang betul-betul mewarisi kegilaan!huhue Nasib baik tak bangun-bangun, terus pergi pakai smart for SOOCA exam then g jejalan sesorang p FK tadi. Kalu tak,huh,bertambah-tambah haru lagi dibuatnya! Parah amat loe!hahahhaha-ujar seorang temen

SRi:Tak sabar-sabar menantikan Legenda Budak Setan The Movie!hihi

Monday, 1 June 2009

mammamamamamama

"Abang dapat nombor last pun Mama tak kesah, yang penting semua markah lebih 80%. Mama tak minta lebih, itu saja yang Mama harapkan" kemudian dikucupnya pipiku dengan bibirnya yang kemerahan diselangi gelak tawa kecil. Lambaian kuntuman senyum kasih ibu mengakhiri episode pagi itu. Itulah kebiasaannya pada setiap putera puteri acapkali hari penentuan menjelma tiba.

Namun itulah Mama,punya cara sendiri dalam menghibur hati anakandanya yang diserang gundah gulana. Senantiasa ketawa dan berjiwa muda membuatkan semua orang senang dengan tingkah lakunya. Jawapan yang dilontarkannya bagi setiap persoalan yang dikeutarakan juga seringkali diluar kotak pemikiran norma manusia.

Kepada teman yang pernah mendengar perbualan kami, mungkin merasakan agak kurang sopan bagi seorang anak berbicara sedemikian kepada ibunya sendiri. Tetapi itulah hakikatnya, kami sekeluarga tiada kod khusus dalam berbicara. Kemesraan dalam perhubungan tak membatasi dalam soal kata-kata. Tambahan keramahan dan jiwanya yang tak terlalu sensitif membuatkan semuanya tak terlalu dianggap serius baginya.

Selamat Ulang Tahun Mama!! Semoga hidup kita sekeluarga makin ceria dibanjiri warna-warna bahagia. Kami putra putri sangat amat menyayangi lahiriah rohaniahmu. Meskipun punya banyak kelemahan, kami tetap kan menyayangimu seadanya. [mati gua kalau mama baca nie..hahahhaha] Semoga umurmu yang makin menanjak usia menjadikan Mama lebih mengerti arti kehidupan dan tujuan kita diciptakan. Salam sayang daripada anakandamu di perantauan.
SRi:Semoga pertemuan Manohara dan keluarganya dapat menyelesaikan dramaswasta selamani
Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)

Recento Vizitores