Tuesday 3 March 2009

Takkan MELAYU Hilang di DUNIA...

1. Beruntung sungguh dilahirkan dalam keluarga yang sememangnya berdarah seni. Abah seorang arkitek dan penganalisis sejarah, mama pula memang tyco seni tarian suara. Abah Tua pejuang bahasa dan budaya, Mama Tua juri ternama taranum al-Quran negara. Kak Caq, pelukis dan fashion designer, Kak Ciq pakar seramik (+) bermertuakan legendaries labu sayong SeMalaya. Semuanya ada darah seni yang mengalir dalam dirinya sendiri. [maaf bagi yg tak tersebut namanya]

2. Bahasa, Bangsa, Seni dan Budaya sememangnya sangat rapat bagaikan irama dan lagu. Seiring sekata membawa sejarah menerjah peradaban manusia. Kejayaan dan kegemilangan telah banyak tercipta kerna keteguhan jatidiri bangsanya. Kerukunan seni budayanya menambah keunikan sesebuah negara. Sudah pasti bahasa tak dapat dilekangkan daripada kecemerlangan yang diterokai.

3. Bahasa Jiwa Bangsa. Bahasa merupakan perantara utama tidak kira apa jua bentuknya. Komunikasi jadi tak berguna apabila cuma hanya satu pihak sahaja yang mengerti mesej yang ingin disampaikan. Komunikasi jadi rapuh apabila ada pihak yang kurang menguasai elemen yang menjadi perantara utama iaitu bahasa yang disampaikan.

4. Oleh itu, dasar dibentuk untuk melaksanakan PPSMI [Pengajaran dan Pembelajaran Sains Matematik dalam Bahasa Inggeris] bertujuan memastikan penguasaan yang lebih baik dalam sains dan matematik di kalangan murid memandangkan sebahagian besar sumbernya adalah dalam Bahasa Inggeris. Secara tidak langsung, pelaksanaan PPSMI diharapkan akan turut meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan murid.

5. Sememangnya dasar PPSMI ini adalah menjadi pertanggungjawaban Tun Dr Mahathir pada zaman pemerintahannya. Namun ada laporan menyebut PPSMI dibentuk setelah kegagalan pihak Dewan Bahasa dan Pustaka menyediakan perkataan tertentu yang seharusnya digunakan di dalam kokurikulum pendidikan negara. Bertahun-tahun diperuntukkan kepada DBP untuk menuntaskan tugas ini, tapi hasilnya amat mengecewakan. Makanya kerajaan terpaksa melaksanakan dasar ini demi mengangkat darjat intelijen bakal pemimpin negara.

6. Hasrat dan objektif yang disenaraikan kementerian pendidikan amat logik dan bertepatan dengan keperluan semasa. Cuma mungkin pengimplimentasiannya yang tak kena cara. Terlalu banyak kelemahan yang dikesan terutamanya tahap kefahaman dan kemampuan anak-anak luar bandar untuk menanggapi segala yang telah dipelajari. Apabila perkara ini semakin kronik, ini bakal membawa musibah kepada keinginan pelajar tersebut untuk meneruskan pembelajarannya. Yang dikejar tak dapat, yang digendong berciciran.

7. Pada pandangan Sri, berbekalkan calon-calon guru yang semakin bercanakan bagai cendawan tumbuh selepas hujan, sistem kuliah dan tutorial dapat dilaksanakan. Maksudnya pembelajaran utama bakal dilaksanakan di dalam dewan dalam Bahasa Melayu dan kemudiannya bakal diperpanjangkan dan dibincang di dalam kelas masing-masing dengan menggunakan Bahasa Inggeris. Dengan cara ini Bahasa Melayu dapat dikekalkan dan kemampuan untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dapat ditingkatkan.

8. Setiap sekolah mempunyai dewan atau kelas yang boleh “dibuka”. Sistem kuliah dalam Bahasa Melayu akan dilaksanakan di sana dengan menggabungkan beberapa kelas. Harus dipastikan pelajar di dalamnya haruslah tidak terlalu banyak supaya kualiti pengajaran masih dapat dikekalkan. Dengan cara ini pelajar mampu mencerna apa yang dipelajari dengan lebih mudah kerna masalahnya bukan sahaja murid yang lemah berbahasa Inggeris, tetapi para guru juga tak terkecuali. Bahkan dengan sistem ini,guru-guru juga mempunyai waktu senggang untuk berehat seketika daripada kepenatan dan kesibukan mengajar.

9. Setiap kerja sekolah yang diberikan haruslah disiapkan dalam Bahasa Inggeris. Kerja-kerja ini bakal dibentangkan di kelas masing-masing pada waktu tutorial. Para guru berhak dan hendaklah memilih secara ‘random’ pelajar yang harus menerangkannya. Bahasa Inggeris haruslah digunakan sebagai perantara sepanjang sistem tutorial. Pada waktu ini, perbendaharaan kata adalah kunci utamanya kerana tatabahasa, pelajar boleh mempelajarinya dalam kelas Bahasa Inggeris sendiri.

10. Sejak dasar PPSMI dilancarkan, semua buku teks dan rujukan telah dicetak ulang dalam Bahasa Inggeris. Buku-buku ini seharusnya terus digunakan kerana secara tak langsung bakal menjadikan para pelajar lebih dekat dengan kamus dan ‘familiar’ dengan Bahasa Inggeris. Maka, tiada istilah pembaziran di sini. Bahkan dengan menggunakan sistem kuliah di dewan, jumlah tenaga elektrik yang dikonsumsi juga dapat dijimatkan. Kini dewan bukan cuma untuk tempat menduduki ujian, malah bakal sering digunakan untuk lain-lain bentuk kegiatan ilmiah. Tidak cuma itu, pelajar-pelajar akan lebih terbiasa pabila mulai memasuki dunia kemahasiswaan.

11. Kerajaan mestilah belajar dari pengalaman. Dalam tahun 60-an Kerajaan telah “mengusir” keluar tulisan jawi daripada bilik darjah. Akibatnya 40 tahun kemudian akhbar tulisan jawi menjadi tidak lagi berdaya maju, hanya menjadi sisipan saja kepada akhbar tulisan rumi. Sekarang kerajaan sekali lagi “mengusir” keluar bahasa Melayu daripada bilik darjah “sains dan teknologi”. Kemungkinan besar 40 tahun lagi akhbar berbahasa Melayu tidak akan berdaya maju dan akan menjadi sisipan saja kepada akhbar Inggeris dan Mandarin. Pada waktu itu Bahasa Melayu bukan lagi bahasa ilmu dan budaya tinggi.

Sri: Jangan biarkan Bahasa Melayu sesekali hancur di negaranya sendiri.
Sri:Daripada tahun lepas nak tulis tentang PPSMI ni!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)