Thursday 23 April 2009

Kota Melaka

Sering kali kita dengar orang kata apa-apa yang ditinggalkan oleh sejarah hanya merupakan kenangan tak dapat digantikan atau dibuat apa-apa lagi. Ini sama sekali tak tepat. Sejarah bangsa meninggalkan dua jenis harta yang cukup besar nilainya kepada bangsa generasi berikutnya.

Pertama ialah ‘harta’ dalam bentuk pelajaran yang penting dipelajari atau direnungi oleh generasi bangsa kemudiannya. Jika pelajaran yang ditinggalkan itu baik, maka perlulah generasi berikutnya mempelajari, mencontohinya, mengekalkan dan seterusnya memperkuatkan tradisi yang ditinggalkan. Jika tak baik, lainlah pula caranya. Kenalah belajar dan ambil iktibar. Takkanlah kita nak biarkan diri dijajah lagi?

Harta sejarah bangsa adalah harta yang ditinggalkan oleh nenek moyang Melayu dalam bentuk seni dan kesusasteraan bangsa, baik dalam bentuk fizikal maupun dalam bentuk yang tak tertangkap dek mata namun hanya mampu difahami, dihayati dan dipelajari isi dan maknanya melalui fikiran yang tajam, halus dan mendalam. Harta pusaka fizikal termasuklah seni binanya dan segala motif yang tertancap di dalam rekabentuk rumah tradisional, istana Raja Melayu dan sebagainya.

Apabila Melaka diserang Portugis dan menduduki negeri itu lebih seratus tahun kemudian digantikan dengan Belanda dan kemudiannya Inggeris, imej Melayu di negeri itu hampir-hampir lenyap, dihapuskan. Kini kita pula terpaksa membina replika Istana untuk ditontonkan kepada anak cucu dan pelancong luar nak tunjukkan bahawa di Melaka suatu ketika dulu ada Istana Raja Melayu yang memerintah selama lebih 100 tahun sebelum penjajah Portugis memusnahkannya.

Nasib baik bentuk istana itu dirakamkan melalui karya Agung Melayu, Sulalat al-Salatin atau Sejarah Melayu. Tetapi itu replika sahaja, bukan yang asal seperti bangunan A’Famosa, gereja St. Paul dan bangunan Stadhyus. Entah mengapa kita juga menghidupkan semula sejarah serangan Portugis di Melaka dengan membina replika kapal perang Portugis yang menyerang Melaka. Inilah yang menghantui benak Sri sejak zaman kanak-kanak lagi.

Namun disebalik tongkang itu, tak pula kita hidupkan sejarah orang Melayu Melaka yang berjuang menentang penceroboh Portugis itu, dan bagaimana ‘tali barut’ orang asing yang berada di Melaka pada ketika itu memberi maklumat untuk memudahkan askar-askar Portugis mendarat di Melaka. Kita juga tidak menghidupkan semula keberanian Melayu Johor yang membantu askar Belanda merampas Melaka dari tangan Portugis.

Lekeh sangatkah kita zaman dulu? Malukah kita dengan moyang kita yang berjuang bermati-matian dengan tulang empat kerat tanpa pistol dan meriam demi kelangsungan keharmonian hidup kita hari ini? Haruskah kita berbangga dengan sejarah hitam dijajah orang? Kesilapan mereka kita jadikan teladan, namun semangat patriotisme yang dikibarkan kita ambil sebagai pedoman kehidupan seharian.

SRi:Tak tau lagi bila nak sambung cerita tentang Islamic Architecture tue?
[bile kite nk bukak hamper tue weyh??hahahhahaha]

20 comments:

  1. hehe..atok..cm baca buku sejarah form 1 aku la..portugis serang melaka blablabla..
    tp ni tmbh2 skit kot..
    buat aku terasa gak..g lawat a famosa je..takde kng pon perjuangan tu..hik3..

    thx ek sbb bkk mata aku..lps ni g melaka, aku kng perjuangan lak..hik3~

    ReplyDelete
  2. kompem hng terer sejarah time old skool dulu...

    sian moyang kita dulu..
    dok pulun halau penjajah...
    mau martabat agama,bangsa,bahasa..
    lani sapa yg pengkhianat bhs?agama?bngsa?

    ReplyDelete
  3. btw..dah alang2 g melaka tue jgn lupe bawa pulang ole2 utk diriku ini bt kenang2an jugak!hahhahahaha

    ReplyDelete
  4. den terer sejarah?feulisslaa~omwek pon tketor2 niru orang~sebbeklaa ad0 buku peta minda tue..klu x,hurm~xsiap laa den punyo nota..huhue

    apabila dasar globalisasi tak diseiringkan dengan tradisi,mcmni la jadinya..mcm amalan yang tak berlandaskan quran&sunnah~serba tunggang langgang~berat sebelah jah memanjang

    ReplyDelete
  5. ole2 tu ape? daun ek?
    kalu daun leh kot..
    aku kutip je tepi2 jln tu..ngeh3~

    ReplyDelete
  6. wohohohoooe...dah maken pandai eyh bt lawak skrg!hahhahahaha

    ReplyDelete
  7. hehehe..cucu blja from atok..hehehehe

    ReplyDelete
  8. cizkek nye bdak kicik...hahahaahahaa
    den mane ghety bt lawa...saye serius orgnye~

    ReplyDelete
  9. haha..baca ayat 'saye serius orgnye' tu pon dh buat aku gelak golek2 dah..ngeh3

    ReplyDelete
  10. e eeih~jahaat sgt tuh knyataan tersebut..
    mgkin ko xbrapa knal lg kut cik sri nie..klu tanya dkt org2 yg rapat dgn bliaw..memg sume akn ckp-"Sri tue memg srius sgt orgnye..kkadang nk ckp dgn dia pon takut!!"kate org2 itu wlu akupon xtaw sapa yg bkl bkata sdemikian sbnanye..hehehe

    ReplyDelete
  11. haha..die then live back oso i wont trust u..
    *hancus bi aku*

    dh2 la tok...bwk2 mengucap..tak bek nipuu..hihi

    ReplyDelete
  12. hahahhahaa..tipu ke??apsal aku rasa cam bener melaenkan yg bener2 aja belaka semuanya yg dibicarakan??

    ~ashhaduallaailaahaillallaah;
    waasyhaduannamuhammadarrasulullah~

    =)

    ReplyDelete
  13. aish..ok la ok la ok la..
    ko serius..ok ok ok ok..

    mulai arini kite serius.takde gurau..kih3

    ReplyDelete
  14. takde gurau..tapi kih3 hah dkat belakang tue~hehehe

    ReplyDelete
  15. okokok...

    mulai harini, kita serius...*nada n muke serius*

    ReplyDelete
  16. "ye adek manis..boleh abg bantu??",dengan muke seriusnya abg macho itu bertanya kepada adik sengal yang baharu selepas mengelupor sawan di tgh2 jalan itu apakah ada apa2 yg boleh dbantunya

    ReplyDelete
  17. hahaha...nk tergelak..
    serius la tbe2 leh sawan..
    sape sawan tu??

    ko ni..atok sengal

    ReplyDelete
  18. sape lg??bdak sengal tu laa..hihi

    *dh jd fs dh haa tempat komen blog haku nie!tpi xkesahlaa..haku suke!!hahahahhaa

    ReplyDelete
  19. aah..cm tmpt komen kt fs je..kah3..
    maaf la ek..
    naseb anda la mengenali sy yg sengal ni~

    sape bdk sengal??
    die cun cm aku tak??

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)