Wednesday 29 April 2009

L.E.M.A.H

Ada orang,baik dari khemah PAS maupun UMNO (atau bukan dari kedua-dua khemah) menganggap bahawa UMNO sekarang cuba memperkuat atau menyelamatkan dirinya melalui ‘gabungan’ atau ‘perpaduan’nya dengan PAS. Pendapat ini berdasarkan anggapan bahawa UMNO sedang mengalami pelbagai kelemahan untuk terus bertahan.

Banyak orang berpendapat salah satu sebab utama mengapa pengaruh PAS kian merebak dalam kalangan orang Melayu ialah kelemahan UMNO itu sendiri, bukan karena PAS punya dasar alternatif yang lebih menarik untuk memerintah negara pelbagai etnik, agama dan budaya ini.

Bagi kebanyakan orang, UMNO masih dianggap sebagai parti yang mempunyai dasar dan ideologi yang baik untuk orang Melayu dan semua rakyat Malaysia, tapi sejak beberapa tahun mutakhir ini dilihat kebanyakan orang Melayu telah dirosakkan oleh cara-cara pelaksanaan yang salah , yang lemah, tidak tegas, tidak cekap, tidak amanah, dan yang dilakukan demi kepentingan UMNO tidak untuk orang Melayu.

Jika inilah ‘kelemahan’ UMNO, maka cara bagaimana parti ini dapat menandingi pengaruh PAS adalah dengan memperbaiki cara pelaksanaan dasar dan ideologi politiknya, memperbaiki rekod moralnya dan memastikan hanya orang UMNO yang ‘bersih’, yang cekap, yang tidak mementingkan diri sendiri sahaja yang dipilih untuk melaksanakan dasar itu.

Jadi jikalau UMNO dapat memperbaiki imej moralnya dan dapat meyakini rakyat bahawa parti ini tidak akan merosakkan kepentingan bangsa Melayu dalam bidang apa pun, Sri kira parti lawan, baik PAS maupun Pakatan Rakyat umumnya akan kehilangan modal yang banyak untuk mengkritik UMNO lagi.

SRi:Jikalau hal ini berlaku,UMNO mungkin dapat memberitahu PAS kami tidak memerlukan anda lagi, atau kami tidak perlu ‘bersatu’ dengan anda.

2 comments:

  1. saya setuju...
    saya minta PM sekarang bersihkan diri dari kes model mongolia,eurohelicopter,kapal selam,manohara dan lain2...kalau hal ini bersih..saya yakin UMNO akan terus berkuasa...:)

    ReplyDelete
  2. yupz..jika mereka mampu mnyelesaikan kekusutan permasalahan ini, tak mustahil UMNO bakal mnikmati zaman kegemilangannya lagi~
    =)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)