Friday 6 May 2011

#obgyn

Gua ngah lepak kat dept obgyn sekarang. overall ok jah. nothing too interested and not too bored neither.sekarang dekat stase nifas--bahagian 40 hari orang pas bersalin. dalam kata lain bila korang dah lepas beranak--kira lepas tu korang masuk dalam ward tu lah pula. relax istirahat sebelum dibenarkan pulang sambung melepak dekat rumah

kalu tak berapa nak ada apa apa komplikasi berat--tak sampai sehari korang dah boleh chow dah. tapi kalu duk berdarah tak sedap badan jah memanjang---memang kena tahan lah jawabnya.
ada orang tanya susah ke belajar medic ni? bagi aku tak kiralah ilmu apa pun--nak ikutkan semuanya berat. tapi yang lebih memberatkan belajar perubatan ni sebab korang pegang tanggungjawab atas setiap nyawa insan yang datang berubat. makanya terpaksa lebihlah sikit beban dia bila nak dibandingkan dengan yang lain

kalu jurusan yang lain--salah sedikit mungkin masih boleh diperbaiki selekas mungkin atau tidak mengakibatkan kerosakan fatal. tapi akalu bercerita bab nyawa orang ni--ko termenidakkan kesterillan pun boleh mengambangkan maut di mata pasien tu! oleh itu harus lebih particularlah dalam setiap perkara--tak berapa nak boleh main malas malas sangat. harus terus semangat

tempat belajar aku dia bahagi dua--teori 4 tahun. 2 tahun praktikal dekat hospital. zaman teori sangat berbeza dengan praktikal. teori kebanyakan hanya baca untuk ujian dan disinilah masalah banyak muncul. senang masuk senang keluar. bila ditanya semuanya pakat terkebil kebil cam cicak mati tiada ekor

bagi gua yang memberatkan adalah part dua tahun praktikal kat hospital tu. bukannya apa--kalu dulu gua belajar macamtu jah--untuk esok [baca:ujian] tapi bila dah masuk hospital--mentaliti sedemikian memang dah tak boleh pakai sudah. harus lebih serius. nyawa sudah mulai dipertaruhkan dalam tangan kita. masa lebih banyak dihabiskan kat hospital daripada di rumah walaupun hakikatnya ko duk kat sana banyak melangut jah.

jadi kesimpulannya--aku tak rasa nak suh anak gua amek medic juga nanti. serius aku tak berapa nampak nak ada life sangat especially bila hidup ko dekat hospital bukan cuma di siang hari tapi sampai malam minggu pun ko kena lepak kat sana. dah berapa minggu dah hah aku tak dapat pergi CFD gara gara kena on-call malam sabtu! tensi gua.
SRi: Bertekad nak gi CFD gak this week!

2 comments:

  1. at least u still got time 4 blogging.....hehe

    ~*kutip laah ilmu sbnyak mgkin time praktikel ni....Wish u LUCK!!!!!

    ~** takotkn??nyawa org dlm tgn???huhu...the facts that frightening me to enter working life....pray for the besh!!huhu....

    (baru perasan the comment box has change...nmpak sgt dh b'kurun x visit...hohoi)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)