Tuesday 17 March 2009

Siapa Kata Pocong Tak Pernah Jatuh Cinta?

*amaran:sila jangan teruskan pembacaan anda jika anda tidak mahu di"spoil"kan ketika menonton filem ini.
Dalam kekalutan hampir semua umat manusia sibuk membungkus barang baju segala tuk dibawa pulang ke Tanah Malaya, Sri masih sempat melayan cerita yang memang teramat sangatlah duk tunggu selamani nak tengok sebab tak masuk-masuk Jatos. Sumpah (Ini) Pocong judulnya. Mungkin (Ini) itu dibuat sedemikian sebagai sindiran kepada pecabarnya (The Real) Pocong!

Alkisahnya begini, di suatu sudut Indonesia yang raya dan indah, hiduplah Sugandhi (Jarwo Kwat), pejabat publik yang berambisi mempertahankan jawatan Kepala Desa untuk yang kedua kalinya. Semua musuh politik nampaknya sudah mampu dikendalikan, hingga Pak Gandhi riang gembira penuh optimisme meraih masa depan gilang gemilang, walau dengan segala “cara” yang harus dihalalkan.

Namun, suatu hari muncul tuduhan beliau berkelakuan tak senonoh yang mengancam puncak kekuasaannya. Untunglah Sugandhi punya penasihat spiritual, dukun sakti Ki Bolon. Atas saranan Ki Bolon, Sugandhi dengan berani melakukan Sumpah Pocong untuk menjaga citra dan kekuasaannya. Asistennya yang setia, Tatang (Udji Tonki), dengan sigap (“smart”) membawakan kain kafan untuk penyucian nama sang bos dalam proses Sumpah Pocong yang disakralkan masyarakat setempat.

Masalahnya, kain kafan itu milik seorang warga (Aming) yang tak sudi harus dikubur dengan kain sarung yang ditinggalkan Tatang sebagai ganti kain kafannya yang di"curi". Hantu pocong berkain pelekat itu kemudian menuntut balas, tak hanya mengejar Tatang, juga menghantui Nani dan Sugandhi hingga mengacaukan masa depan karier politik Sugandhi yang telah susah payah digarap sang dukun. Masa depan politis Sugandhi makin suram ketika Ki Bolon bahkan beralih rupa, menjadi pencabar Sugandhi di ajang Pilkada (Pilihan Raya Kepala Daerah).

Film ini amat-amatlah disyorkan terutama buat mahasiswa yang lagi tensen dengan kuliahnya. Mulai dari minit pertama sehingga penutup, tak lengang panggung dengan kikik kikik ketawa para penonton. Sememangnya movie yang sangat menghiburkan. Tak menyesal pergi layan malam ni walaupun beg tak packing lagi. Pujian juga diberikan kepada team make-up artis kerana berjaya mengerikan wajah-wajah pocong tersebut. Ngeri abiss!!

Secara keseluruhannya, Sumpah (Ini) Pocong adalah filem komedi romantis. Makanya kepada anda yang memang dari dulu takut nak layan cerita alam-alam ghaibni sesuai sangatlah memulakan langkah pertama kalian dengan menonton movie ini! 8.5 bintang diberikan kerana berjaya memecahkan perut Sri malamni. Nasihat kepada yang hendak pergi menonton,sila sediakan ilmu Bahasa Sunda yang asas kerana ada beberapa scene menggunakan bahasa ini sebagai perantara&rajin-rajinkanlah solat dulu sebab Julia Perez seksi sangat!!hahaha

SRi:Tak "pocongkan" beg lagi!hahahha

3 comments:

  1. buat penggemar setia Kucing Garong, Virgo Putra (sang sutradara) turut menyelitkan lagu kegemaran anda ini di dalam film komedi romantisni!

    ReplyDelete
  2. cm menarik..
    hahahahha..
    okeh2..
    trimas..
    igt bwk blk mamat roti canai sorg! hehe

    ReplyDelete
  3. sempat x g layan cite nie aritue??hihi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)