Saturday 27 February 2010

sab.tai.tel

Shah Kirit pernah berkate,Jika kita hadiri satu majlis di mana ada bukan muslim di dalamnya, bacalah doa dengan terjemahannya-ataupun direct je terus baca in malay@english. bukannya apa, sama juga macam kita - kalau tetibe sami hindu duk sebelah kita baca mantera ke hape, mesti tetibe kite rasa cuak kut-kut dia jampi ke ape. sedangkan rasanya bende yang dia bace tue maybe doa yang memohon kesejahteraan semua umat manusia.

so, kalau kita nak bace doa pasnie.. baca jek dalam bahasa yang orang faham. baek untuk orang lain, baik juga untuk diri kita sendiri sebab kita faham apa yang kita pinta daripada Tuhan. sama kes juga dalam baca Quran, baca terjemahannya sekali. elok sebagai peringatan diri kita sendiri sehari-hari.

rasanya dah ramai yang dah layan My Name is Khan kan? ye laa.. bukannya sedikit yang duk tertunggu-tunggu buah tangan daripada SRK ngan Kajol kan. Apetah lagi banyak pula review-review cambest berlegar-berlegar di udara tentang filem nie.
bagi SRi, My Name is Khan merupakan sebuah terobosan yang menaik dan terbaik buat  umat Islam sebenarnya. mungkin ada isu-isu agama yang mereka terlepas pandang, tetapi bukan mudah untuk kita paparkan keindahan kesucian Islam yang dapat diterima hampir sepelusuk dunia apetah lagi dengan kehadiran bintang-bintang besar cam SRK dan Kajol di bawah pengarahan hebat KJ.

secara keseluruhan My Name Is Khan adalah filem terbaik yang pernah SRi tonton. Mungkin agak melampau untuk diberikan fullmarks untuk filem ini, tapi serius-mesej yang cuba untuk disampaikan dan teknik penceritaannya pasti takkan mengecewakan penontonnya. berbeza dengan filem New York dan Kurbaan [filem Bollywood yang turut berkisarkan 9/11] filem ini tidak menampilkan sosok pengganas, pelampau agama di dalamnya melainkan bagaimana penerimaan perkataan Muslim dalam kamus mereka especially  Americans selepas peristiwa 9/11.

namun SRi agak terkilan dengan sarikata yang dipaparkan. bagi SRi adalah lebih manis jika apa yang disampaikan terutamanya ayat-ayat Quran turut ditranslate sekali. makanya mereka yang bukan muslim terutamanya secara tidak langsung boleh memahami apa yang kita baca atau sebut selama nie terutamanya dalam solat kita sehari-hari. dan tak takut bila kita tetiba baca quran di tengah-tengah keramaian.

ayat-ayat Quran merupakan himpunan kalimat-kalimat terbaik dan terindah untuk diselusuri bersama. tak payah nak tunggu kita khatam kuliah bahasa arab pun takpe, cukup kita baca terjemahannya saja dah cukup buat kita merasakan flow syairnya. penuh lemah lembut dan teratur tapi padat serta tegas.

papehal,ingatla lepas nie. jika korang bace doa atau buat filem yang terkandung bahasa yang tak semua kita fahami, buat subtitlenya!ahaks
SRi:Ramai tak bagi review My Name Is Khan, risau jadi spoiler kang! terserah..hee

6 comments:

  1. Eyh dh tgk???hihi....XD
    btol2..aku stuju!!!(ttbe jek)hehe....
    sbb kn ms yg SRK bc al-fatihah kt tmpat p'ingatan org2 yg t'bunuh ms 9/11 tu...org keliling die pndg pelik mcm die ade bc jampi serapah....ape2 pon abg aku mmg besh...bile lg nk jmpe ntah...rs cm nk g tgk skali ag je MyName is Khan....ehe

    ReplyDelete
  2. AAAaaaAAA..xmo kawan korg berdua!! seb bek anip x buat reviEw, klu tak aq mogok takmo kawan korg!!! =(

    ReplyDelete
  3. heh,dah tgk 2 kali kowt aQ kat cnie!!hahahhaha

    best gilleeeeeerr mama!!g laa tgk!ajak mint skali...hahhahahaha

    ReplyDelete
  4. my name is khan and i'm not a terrorist!

    ReplyDelete
  5. hehehheee..i loooooiiike~ XD
    *u ols x tgk lg, memang sajje laa..hihi

    ReplyDelete
  6. ko jgn ngade nk lalak yeah zana...mlm yg nk tgk midnite tu ko ttbe ngntok laaa...apelaaa..bnyk cekadak ko nk kate org len jahat...tau xpe nippo...ajak laaa mint zana....hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)