Saturday 7 August 2010

Pinterr Gak Tuh?!

Hanya di RANKING SATUU!!

Kalau waktu tahun pertama kedua dulu gua bangun pagi-pagi terus ngadap depan tv semata-mata nak layan Inbox segala--kini semua itu sudah berubah dengan kehadiran RANKING 1!!

Gua sebenarnya dah bosan gila dengan rancangan-rancangan dekat tv indon ni. (Baca:Malaysia pun sama ja) Semuanya sefesyen-tak membangun jiwa langsung. Sinetron tak payah nak cakaplah-memang sejak azali gua tak layan-bangang sangat.

Kalau di Malaysia---masih bolehlah nak dibanggakan lagi kerna sifat siarannya masih mendidik (Baca:Walaupun dah makin berkurangan) Pagi-pagi masih boleh kita mendengarkan suara Dr Fadzilah Kamsah berceloteh, tak pun Ustaz Wan Akashah duk buat kuliah subuh dalam tv. Selesai Subuh, mulalah Aziz Desa ceriakan pagi kita. Tapi situasi ni hampir semuanya berbeza di Indonesia--sudahlah gossip bermaharajalela- ini berita nasional pun tumpang ikut sama cara infotainmentnya--sungguh gua tak respect pada institusi pemberitaan mereka -- yang boleh diharap sikit pun - cuma Metro TV -- yang lain pembaca berita jangankan tidak profesional -- bersedia pun tidak gayanya. Sangat-sangat mengecewakan saya
Pernah layan Bell Challenge di KBS World? Hah, Ranking 1 ni adik beradik dia lah. Daripada 80 orang - hanya seorang sahaja yang akan diberi peluang merebut Rp 50juta dan trofi Ranking 1 yang keemasan tu. Soalan terbahagi kepada 4 pusingan yang melibatkan Semester 1 (paling mudah), Semester 2, Babak Praktikum dan Ujian Akhir Nasional sampailah cuma seorang saja yang tinggal.

Sama seperti Are You Smarter Than 5th Grader? - soalan melibatkan ilmu-ilmu pengetahuan yang pernah dorang pelajari dalam kelas sampailah ke personil band-band penghibur tanah air.

Walaupun gua layan Behemoth, terkadang gua rasa gua nie nerd juga kekadang. Maunye tidak---sampai satu tahap gua dah macam craving gila nak mati program-program kat tv yan berbentuk pendidikan. Nat Geo, Discovery ngan BBC Knowledge toksah cakaplah--memang dah hampir dalam tangan dah lah-especially yang adik beradik dengan Mega Thursday and Top Gear--damn!I'm lovin it.

Gua berharap makin banyaklah program yang sama coraknya dengan Ranking 1 ni--dah muak sangat kot hiburan setiap hari. Ada kalanya jauh lebih baiklah kita suap ja rohani ni dengan benda-benda yang bermanfaat dan berwawasan. Kesian dia terpaksa bergelumang dengan dosa lama-lama kan?
SRi:Jom Qiam!! WOHA



4 comments:

  1. ~**Nerd...HAHAHAhaha..mmg pon!!tp cite kt tv mmg ngarot2 laaa..nyampah tgk..aku klu org tnye sal program tv msT aku xtau..aleh2 aku lyn chanel ZEE tgk industan..ahaaks2
    xpon NG..n chanel msk2...

    ReplyDelete
  2. huuue~tetibe jadi dah lame sangat plaks aku tak gi melepak depan tivi layan orang bace kitab kat ZEE pagi-pagi...

    ReplyDelete
  3. kitab ape??ko jgn mcm2...haaaisssy!!

    ReplyDelete
  4. mane tawwuuu??cam layaan jerk dengar dia bace!ehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)