Sunday, 21 June 2009

Apa Fikir Nabi??

Apa yang Nabi fikir?

Nabi fikir bagaimana semua orang dapat masuk syurga dan selamat dari azab api neraka, Nabi menangis lihat mayat Yahudi kerana Baginda faham nasib mereka.

Ada juga Nabi Muhammad S.A.W berfikir untuk membakar rumah orang yang tidak solat berjemaah kerana lebih suka solat di rumah, pendek kata, kita kena belajar fikir macam Nabi, jadikan apa yang Nabi risaukan sebagai perkara yang sama kita risaukan. (SRi pun duk belajar)

Sahabat-sahabat R.A berjaya kerana mereka telah berjaya ikut Sunnah 100%, mereka telah berfikir sebagaimana Nabi berfikir.

Moga kita semua dapat wujudkan fikir risau dalam diri, fikir macamana semua orang lelaki dapat solat jemaah 5 waktu (solat jemaah adalah Sunnah Nabi), semua wanita tutup aurat sempurna, semua kanak-kanak taat perintah ibu bapa, semua isteri taat perintah suami, semua perempuan solat awal waktu, wujud suasana agama yang mana lelaki jumpa lelaki cakap kebesaran Allah, wanita jumpa wanita cakap kebesaran Allah, kanak-kanak jumpa kanak-kanak cakap kebesaran Allah, fikir bagaimana bayi yang paling akhir zamanpun dapat mati dalam Islam.

Moga penulis dan kita semua dapat amal apa yang ditulis kerana agama adalah mudah untuk di bicarakan, tetapi adalah amat mujahadah untuk di laksanakan dengan istiqamah.

Apakah akibat menolak Sunnah?

Seandainya kita tidak mampu makan di atas lantai macam Nabi, dan lebih selesa makan menggunakan kerusi dan meja, atau kita lebih selesa makan menggunakan sudu dan garfu berbanding makan dengan jari cara Nabi Muhammad S.A.W, maka berdiamlah diri dan jaga lidah kita agar jangan sekali-kali sampai menghina mereka yang cuba menghidupkan Sunnah, kerana jika kita tidak mampu untuk mengikut semua Sunnah Nabi, maka itu adalah kelemahan kita, berdoalah dan beusahalah semoga diberi kekuatan untuk mengamalkannya dan semoga Allah ampunkan dosa kita, tapi apabila kita menghina dan menolak Sunnah, maka azabnya amat berat sekali.

Dalam sebuah hadith yang panjang, secara ringkasnya menceritakan bahawa setiap dari kita sebelum masuk syurga akan diberi minum air dari Telaga Kautsar, yang mana apabila kita minum air ini akan hilang dahaga buat selama-lamanya, kerana minumnya kita di syurga bukan kerana dahaga, cuma hanya untuk keseronokkan sahaja semata.

Dan untuk ummat Nabi Muhammad S.A.W, Nabi sendiri yang akan beri minum air ini dari telapak tangan baginda yang mulia, kemudian satu golongan manusia telah datang tapi di tahan oleh Malaikat sedang Nabi mengenalinya kerana tangan dan muka bercahaya kesan wudhu yang sempurna.

Tetapi apabila malaikat menyatakan bahawa golongan ini adalah golongan yang menolak Sunnah, maka Nabi sendiri yang menghalau golongan ini. [Nabi tak mengaku ummat tu!]

Na’uzubillah...

Berbalik kepada generasi muda zaman sekarang, kita dapat lihat akan mereka [including me] apabila terpengaruh atau minat gila pada satu-satu artis, bukan setakat hafal lagu, tapi penampilan dan cara berfikir artis itupun ditiru, gantung CD,rantai hanjing di tengkuk, ikat kain di kepala, bertindik di pusat, pakai baju terbalik, rambut diwarnakan, bukan dapat duit pun! Tapi semuanya dilakukan demi lebih penghayatan dan dapat menambahkan perisa rasa cinta pada artis-artis kesayangan mereka.

Sedang kita ummat Islam, mengaku cinta dan sanggup matinya kita demi Nabi, tapi sejauh manakah Sunnah yang ada dalam diri kita?

Oh!Apakah yang sedang berlaku pada diri kita semua?

Sahabat amalkan Sunnah, kerana itu adalah Sunnah...
Sedangkan Kita pula tinggalkan Sunnah, kerana itu adalah Sunnah...
SRi:Apa lagi nak dikata?

3 comments:

  1. bersamalah kita singkapinya dalam tindakan perbuatan seharian.. =)

    ReplyDelete
  2. dalam sunnah ada kejayaan

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)

Recento Vizitores