Monday 31 January 2011

Gadis Lazimnya Gagal...

Sebilangan kita berada dalam keadaan duka manakala sebilangan lagi bergembira. Begitu lumrah kehidupan manusia. Bagaikan roda.

Bagaimana pun kita berhak menentukan sikap dan kaedah pemikiran sendiri.

Kita berhak berfikiran positif, positive thinking.

Mengapakah kita perlu mengamalkan postive thinking sepanjang kehidupan? Positive thinking, satu harapan.
Jika manusia berada dalam keadaan lara dan tidak mampu berfikiran secara positif, mereka mengundang langkah kecundang. Kecundang berikutan tidak memiliki harapan. 

Contohnya, golongan miskin, jika tidak berfikiran positif untuk berusaha mengubah tahap kehidupan bakal kekal miskin.

"Sudah begini takdir kehidupan kita"

Itu antara keluhan mereka.

Ya! Begitu kehidupan andai terus berfikiran negatif.

Jika sebaliknya berlaku, niat itu satu semangat, satu harapan.

"Kita miskin namun kita akan terus berusaha mencari peluang untuk memperbaiki kehidupan kita"

Berfikiran secara positif, formula mendorong manusia untuk mengecapi kejayaan. Golongan miskin harus tahu di mana ada kehendak, di situ ada jalan, where there is a will there is a way namun kekadang tiada insan sudi membisikkan semangat itu ke telinga mereka.

Hakikatnya, majoriti golongan kaya, lena dibuai kekayaan dan  hanya  bergaul  di kalangan kelompok elit mereka. Masa melihat ke bawah, memahami dan membantu golongan miskin bukan lagi tersenarai dalam jadual mereka.

Justeru, berusaha untuk memperbaiki kehidupan, tanggungjawab golongan miskin tanpa terlalu berharap kepada bantuan golongan kaya raya.

JIka dilihat, rakyat Indonesia, berhijrah ke negara ini sehelai sepinggang mampu hidup mewah, memiliki rumah besar dan empayar perniagaan sendiri di negara asing, Malaysia.

Mengapa tidak kita?


Dalam kes berbeza, sebilangan gadis juga berduka kerana ditinggalkan teman lelaki, habis madu sepah dibuang, begitu lumrahnya. Justeru mereka juga harus mempunyai positive thinking.

Bertemu dan kemudian tidak bersatu, satu kejadian biasa. Usah  berasa terlalu kecewa berikutan  peristiwa sebegitu kerana harapan dan peluang untuk hidup bahagia tetap wujud. Terima kenyataan secara terbuka, bekas teman lelaki bukan penentu kepada jatuh bangun sewaktu menjalani liku-liku hidup.

Ya! Ramai gadis berasa teramat kecewa ditinggalkan teman lelaki kerana terlalu sukar melupakan all those sweet memories. Kenangan indah dicipta dan ditempuh bersama dirasakan menghantui kehidupan mereka siang malam. Namun mereka perlu akur, kejadian hitam dilakarkan dalam perhubungan tidak semestinya dinyahkan begitu sahaja.

Hakikat tetap hakikat.

Mengapa perhubungan terputus di tengah jalan? Teman lelaki tidak jujur? Dia tidak memberikan perhatian sewajarnya? Bakal ibu mertua tidak perkenan? Teman lelaki panas baran dan kerap 'naik tangan'?

Semua itu antara faktor penyebab dikenal pasti.

Jadi mulakan hidup dengan berfikir secara positif. Tanamkan harapan, lelaki bakal muncul dalam kehidupan berkebarangkalian lebih baik berbanding teman lelaki sebelumnya. Dia juga mampu mencipta saat bahagia untuk insan bergelar wanita. 

"Kau tak faham. Dia memang sayang aku, lagi pun dah 3 tahun dengan dia," ujar gadis.

Soalan saya, jika benar-benar sayang seperti didakwa, mengapa perhubungan dibina kecundang akhirnya?

Fikirkan.

Namun, malangnya majoriti gadis lazimnya gagal meninggalkan kenangan indah itu justeru terhegeh-hegeh kembali semula ke pangkuan bekas teman lelaki.

... sekaligus buat kesekian kalinya sanggup menempuh pedih jerih menjalin dan meniti kembali perhubungan pernah kecundang.

Biarpun dinasihatkan, pegangan mereka tetap tidak berganjak.

Manakala sebilangan bertekad meneruskan kehidupan bersendirian dengan menggenggam erat harapan, there is light at the end of the tunnel.

Apa pun, jika dilihat sekali imbas, peristiwa pahit dilalui bersama bekas teman lelaki itu satu pengalaman tidak ternilai harganya dan harus diabadikan. Pengalaman dijadikan 'sempadan' sewaktu membuat keputusan pada masa akan datang, agar keputusan dibuat lebih bijak.

Ingatlah, Allah tidak menguji manusia dengan cabaran tidak mampu didepani mereka.


 SRi:Allah itu bersama sangkaan hambaNya

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)