Monday 31 May 2010

Dayus Israel!!

1. Jika Anda pernah belajar Humanitarian Law sewaktu sekolah dulu mesti Anda tahu siapa yang boleh diserang dan siapa yang teramat sangat TAK boleh diserang.
2. Pendek kata- jika masih ingat peristiwa Perang Pembukaan Kota Mekkah - Perang terakhir Baginda SAW - itulah aturan yang diterapkan dalam Humanitarian Law - hanya cuma insan yang benar-benar menyerang konvoy ketenteraan sahaja yang boleh diperangi-yang lain-yang tidak berniat apatah lagi rakyat jelata yang tidak bermaya - jangankan darah mereka menyembah bumi-dihunuskan jelingan mata tajam amarah pun tidak diperbolehkan.
3. Israel tak pernah menghormati aturan ini. Dan yang terbaru konvoy bantuan kemanusiaan ke Gaza pula yang diserang. Kapal-kapal konvoy ini penuh bertempelkan mesej keamanan - menunjukkan yang hadir cuma rakyat biasa - membawa bantuan perubatan dan makanan. Bahkan konvoy ini telah diperiksa dengan ketat oleh sebelum berlepas menjamah laut 

p/s: Recep Tayyip Erdogan, Turkey's prime minister, says the flotilla was carefully inspected before departure:
"I want to say to the world, to the heads of state and the governments, that these boats that left from Turkey and other countries were checked in a strict way under the framework of the rules of international navigation and were only loaded with humanitarian aid."
"There was no one on board "other than civilian volunteers" he said.

4. Mereka diserang oleh komando Israel - atas laut antarabangsa 65km daripada pantai Palestin - dengan alasan mereka membawa senjata tajam dan berkaitan dengan teroris [Al-Qaeda]. Hebat sungguh benda tajam itu sampai mampu menyebabkan serangan yang menghasilkan 19 terkorban manakala 26 lagi cedera. Dan jumlah ini mungkin lebih jauh sediki daripada jumlah asalnya.
p/s:Terdapat beberapa rakyat Israel, dua ahli parlimen Israel turut serta dalam konvoy. Dan teramat sangat tak logik sangatah jika mereka-mereka ini pun dituduh termasuk dalam komplot teroris juga.

5. Adalah sangat pengecut tidak logik norma manusia-Israel yang sangat gah dengan senjata-senjata pemusnahnya - sangat terancam pisau yang dibawa mereka. Sungguh - Israel adalah satu kelompok negara bangsa yang sangat pengecut terencat akalnya.
6. Zaman Jahiliyyah pun jauh lebih bertamadun daripada mereka.
7. Semoga anak-anak tempatan-wakil media negara-yang menaiki kapal Turki-'Mavi Marmara'- dan semua serta bantuannya-selamat sahaja alhamdulillah. Dengar khabar-tentera Turki pun sudah dalam perjalanan ke sana. Apakah hanya negara yang satu ini sahaja yang berani untuk menghadapi memerangi laknatullah ni?
8.  Rasanya kita yang masih belum memboikot - banyak mengunakan produk yang sah-sah menyumbang kepada Israel - turut wajib rasa bersalah dengan apa yang terjadi hari ini.
SRi: What kind of world are we living in when it allows a rogue state to use violence and killings against unarmed people on a mission of charity. Really ruined my happy day!*urgh!!!!*

2 comments:

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)