Wednesday 18 November 2009

KKN

Ramai juga yang bertanyakan kepada SRi apa dia tu sebenarnya KKN tu? Mari sini SRi ceritakan secara ringkas ya sebab SRi ada kelas jam 8 kejap lagi.

KKN atau kepanjangannya Kuliah Kerja Nyata adalah program wajib universiti kepada semua mahasiswa dan mahasiswi sebelum Konvokesyen dan selepas telah memenuhi 110 jam kredit. Biasanya rata-rata yang bakal mengikuti adalah pelajar tahun ke-4. KKN akan mengumpulkan pelbagai bidang jurusan dalam satu kelompok yang kecil. Artinya dalam kumpulan 20 orang, akan ada mahasiswa dari MassCom, Peternakan, Dentist, Ilmu Politik [FISIP], Hukum [LAW], Kedokteran dan lain-lain.

Mereka akan ditempatkan di bawah pengawasan DPL-Dosen Pembimbing Lapangan [Dosen=Lecturer]yang akan memantau secara langsung dan tidak langsung dengan diketuai oleh KORDES [Koordinator Desa] yang telah dipilih ketika mesyuarat pertama. *KORDES adalah dipilih daripada golongan mahasiswa@mahasiswi bagi mengetuai kumpulan tersebut

Kumpulan 20 orang ini akan diletakkan di kampung-kampung tertentu selama 2 bulan. Sepanjang dua bulan ini mereka bakal melaksanakaan berbagai Khidmat Sosial yang termampu berdasarkan apa yang telah diminta daripada DPL dan inisiatif pelajar sendiri.

Seperti Ciluluk,kampung SRi;kami menjalankan program "Penggemukan" dan Pengolahan Itik. Ada dua sebab mungkin mengapa program ini diberi keutamaan. Pertama; DPL kami berasal daripada Fakultas Peternakan, jadi lebih senang dan mudah jika diperbuat program yang berkaitan dengan beliau. Kedua, potensi yang agak terbesar Desa Ciluluk tu adalah peternakan Itik. Makanya kan lebih menarik jika kita tingkatkan lagi potensi tersebut.

Disamping itu, masih banyak lagi program yang dicanang bakal dilakukan. Antaranya, program kesihatan seperti pengukuran BMI, tekanan darah, cara gosok gigi dan basuh tangan yang benar, meningkatkan kemampuan anak-anak usia dini [PAUD < 5tahun], pertandingan olaharaga buat penduduk desa, SEX EDUCATION dan sebagainya. Secara keseluruhannya, KKN dimulai sejak Oktober dan akan berakhir Disember nanti. Sepanjang Isnin sampai Jumaat, kami harus ada ke desa selama 8 jam dan Sabtu dan Minggu harus bermalam di sana. Oklaa, SRi dah in the MOOD nak kena g bersuriramram dah! Selamat menjalankan harri-hari anda dengan tenang dan bahagianya ya!!
SRi:Malam ni keluar dengan budak-budak KKN euy!!

3 comments:

  1. oooooooo..cenggitu???
    konon2 wat community service yeak??
    gud idea..gud idea..
    patut laaa xbisa pulang...
    belaa bebek upenye..hihi
    (megi bebek sedapkn??)kueng3..=P

    ReplyDelete
  2. m,nk bt cemane...dh potensi kg tue bele bebek n dpl aQ pon org peternakan..layaan sajjooelaa!!

    ReplyDelete
  3. b'jaye xprojek ko tu???
    tu yg penting nye...hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)