Sunday 14 November 2010

Suu Kyi::

Berita pembebasan tanpa syarat Aung San Suu Kyi--pemimpin prodemokratik Burma pasti amat disambut gembira seluruh dunia terutamanya pengamat politik Myanmar. Tidak terkecuali yang melalui getirnya secara langsung-Ban Ki Moon dan Dr Mahathir serta lain-lain pemimpin ASEAN yang sekian lama menuntut kedemokrasian-pembebasan pemegang Nobel ini.
 Daw Aung San Suu Kyi, 65 adalah seorang aktivis prodemokrasi Myanmar dan pemimpin National League for Democracy (Liga Kebangsaan bagi Demokrasi). Pada 1991, ia menerima Penghargaan Perdamaian Nobel karena berjuang mempromosikan demokrasi di negaranya tanpa menggunakan kekerasan dalam menentang kekuasaan rejim militer. Ia dibebaskan secara resmi oleh junta militer Myanmar pada tanggal 13 November 2010 setelah bergelar sebagai tahanan rumah selama 15 tahun dari 21 tahun masa penahanannya sejak pilihanraya umum yang dimenanginya pada tahun 1990.
Myanmar sekian lama sememangnya menjadi duri dalam daging ASEAN terutamanya buat Tun Dr Mahathir -- kerana beliaulah yang bertanggungjawab terhadap penyertaan Burma ke dalam peta ASEAN. Sekian lama perhatian dunia tertumpu kepada tokoh pembangkang yang satu ini. Bahkan saat junta menang besar pada pilihanraya yang baru-baru ini-sempat mengundang kegusaran banyak hati akan nasib masa depan Aung San Suu Kyi.

Walaupun tokoh pembangkang paling terkenal di Myanmar itu ditahan di rumah sejak tujuh tahun lalu, dipinggirkan dan dihalang daripada bersuara oleh junta tentera, beliau tetap melambangkan harapan untuk masa depan lebih baik terutamanya bagi ramai penduduk di negara miskin ini. Tidak sedikit yang menganggapnya sebagai dewa yang bakal menyelamatkan membawa sinar cahaya kepada rakyatnya.

Jangan tidak tahu--kelantangan beliau di medan politik turut menginspirasi banyak jiwa di Indonesia bagi meruntuhkan rejim Soeharto 1998 lalu. Bagi mereka perjuangan demokrasi yang dilakukan oleh rakyat Burma di bawah kepemimpinan Aung San Suu Kyi yang berhasil menggulingkan diktator Ne Win pada tahun 1988 menginspirasi mereka untuk juga memperjuangkan demokrasi di Indonesia

Sidang produksi Poernama mengucapkan sekalung ucapan tahniah atas pembebasan Aung San Suu Kyi. Semoga masa depan Myanmar terutamanya makin bertambah gemilang di masa depan.
SRi:Puas hati ngan keputusan Kerajaan Negeri tak menjemput media-media "arus perdana" daripada meliputi Sidang DUN pagi tadi. Tapi pelik macam bangga sangat pula Utusan Malaysia ni buat statement: "Wartawan Utusan bagaimanapun berjaya menyusup masuk untuk membuat liputan tersebut." Nampak sangat memang dasar orang jahat dan teramat terdeteksi kepoyoannya di situ!erg

4 comments:

  1. pnyokong die siap pelok ciom die aku tgk...
    pergh!!pree2 jek..ngeee~**

    ReplyDelete
  2. owh yeaa??!aku tak tengok le plakss..baca dkat paper jerk summer nie~~hahahhahaha

    ReplyDelete
  3. akhirnya setelah 15 tahun jadi tahanan di bawah rezim militer. Ayo myanmar, bersama suu kyi bangun lah demokrasi agar menjadi sistem yang ideal dan terbaik untuk negaramu...

    ReplyDelete
  4. yaa..bener tuh ngeblog~semuga myanmar bakal turut sama bangkit menaikkan ekonomi rakyatnya seterusnya menyumbang kepada kesejahteraan ASEAN sesegera mungkin..... X)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)