Monday 1 November 2010

Nuklir.At.Bandoeng

Beberapa hari lampau--tetiba di kala gua tengah enak melayan jiwa menonton televisi dengan bahagianya-termuncullah sebuah iklan yang tersangat amat gah nya-dan yang pastinya seperti hari apa, sudah pastilah gua pun tak mampu merecall kembali di stesen manakah hamba allah iklan ni muncul--Indonesia nak buat dan mengembangkan lagi reaktor nuklear untuk kesejagatan umum--kiranya untuk elektrik dorang lah. Dalam kata lain Indonesia nak buat reaktor NUKLEAR!WOHA

Gua tak gelak--seriusly gua tak gelak taw-sebab gua tau yang dorang sebenarnya memang dah jauh terkedepan dalam ilmu industri nuklear atomni banding dengan Malaysia. Bahkan dorang memang dah ada banyak pakar-pakar atom bertabur di seluruh negara. Lagi satu Indonesia memang memerlukan satu sumber tenaga yang teramat sangat besar, murah dan bersih untuk menampung keperluan negara mereka. Bagi yang duduk belajar dekat sini mungkin lebih memahami seksanya terutama bila esok korang nak ada exam--tetiba malam tu takda letrik kan. Terpaksalah korang masuk jawab exam yang 200 minit tu 30 minit jek. Gua faham. Gua faham sangat situasi tu.
Sebelum gua utarakan kegusaran yang berkubu dalam jiwa ni-mai sini kita cerita dulu tentang perkembangan ilmu teknologi nuklear atau orang Bandung sebut nuklir di Indonesia. Dorang dah mulai mengkaji dan menubuhkan Panitia Negara untuk Radioaktif ni sebelum kita merdeka lagi-1954. Lepas tu 1965 dorang dah buka reaktor pertama untuk penyelidikan dekat Bandung (macam kita yang dekat Bangi tu)--bagi yang duk selalu pergi cuci mata dekat Ciwalk mesti perasan Pusat Nuklir dekat sebelah kebun binatang tu kan? *Bukan yang dekat dengan tol Moch. Toha tu taw! Tu reaktor arang batu tak silap gua* Lepas tu 66 dekat Jakarta dan 67 dekat Jogja.
Untungnya Indonesia-mereka mempunyai dua lombong uranium dekat Kalimantan Barat. Gua tak tahulah kan kalau Malaysia pun ada dapat tempiasnya sedikit dekat Sabah Sarawak sebab macam dah terlebih semangat tak sabar-sabar sangat jek nak buat reaktor nuklear hari tu. Tapi in case dorang tak cukup supply pun--dorang dah buat banyak MoU dengan negara-negara yang ada lombong uranium ni to be their supplier. Malaysia? Wallahua'lam..

Tapi ini bukanlah hal musabab yang menggundahgulakan jiwa ni sebenarnya. Yang merisaukan bila dorang dah ada teknologi nuklir yang mantaf--yang jadi pokok persoalannya sampai bilakah tahap keamanan ini akan masih tetap ditahap yang takkan memusnahkan keharmonian sejagat. Dengan kemudahan yang dah sedia ada ini tak mustahil  dibantu dengan dorongan syaiton nir rojim nikmat Tuhan ini bakal di bawa ke peringkat yang lebih tinggi iaitu menjadi laras-laras Senjata Pemusnah Besar-Besaran ; Senjata Nuklear.
Pada hari ulangtahun Tentera Nasional Indonesia (TNI) baru-baru ini--orang besar TNI dengan tanpa segan silunya menyuarakan hasrat mereka ingin merajai mendominasi industri persenjataan dunia dalam masa 8 tahun lagi dan menjadi hanya satu-satunya negara yang mampu menjadi pengeluar senjata di ASEAN.WOHA!

Berbeza dengan Malaysia, mereka mempunyai segala kapasiti kemampuan untuk menjadikan ini semua kenyataan. Dengan luas persegi negara yang kaya dengan hasil alam dan bilangan rakyat sangatlah menyesakkan serta kepakaran PT Pindad (Syarikat yang bertanggungjawab terhadap RnD Senjata Ketenteraan TNI)--memang cukup besar sangatlah peluang menjadikan cita-cita mereka sebagai pengeluar senjata dunia tercapai. Kalau kita lihat pun negara-negara yang menjadi pengeluar senjata dunia semuanya mempunyai satu persamaan--dorang semua negara-negara yang sangat-sangat BESAR!WOHA

Dan dalam jiwa Republik Indonesia--sememangnya mereka sebenarnya berhasrat untuk menjadi kuasa  dan abang besar kepada ASEAN terutamanya. Tidak dinafikan meskipun rakyatnya masih kebanyakan yang tak cukup makan--tapi data pelaburan perdagangan membuktikan Indonesia masih tetap yang tertinggi. Sebabnya mereka mempunyai sumberdaya tak kira daripada materialnya maupun tenaga kerja yang teramat kaya.
Dengan perasaan yang semakin iri dan merasa tersepit antara Australia dan England yang sering memberi sokongan kepada Malaysia apabila berlaku konflik antara dua negara--semua permainan psikologis ni sangat berbahaya kepada Malaysia terutamanya dan rantau ASEAN umumnya. Bayngkanlah jika tiba-tiba ada satu kuasa kepala yang sangat besar bernama Indonesia muncul. Mau makan pasir telan air liur kita nanti kalau sekali dia lempar rudal nuklir dari Bandung pergi meletup dekat Gombak.huhue~

Dorang nak bangunkan tenaga nuklear untuk penjanaan elektrik mereka-buatlah. Memang patut pun--sedih gua baca status jr yang mengamuk sebab takda elektrik. Cuma kita yang jiran-jiran ni terpaksalah lebih bersiap sedia dan peka dengan setiap segala kemungkinan.  Nuklear kot?!  Logiklah tu kan sebab biasanya bila dah ada A, mestilah B nya akan muncul tak lama lagi. Setan kan banyak berkeliaran.
Tak kisahlah negara mana sekalipun, tapi bila dah ada teknologi nuklear di negaranya--negara sebelahnya wajiblah sah-sah tak berapa nak senang duduk tidur meskipun dah berkali-kali dikeluarkan statement itu cuma untuk keamanan sahaja. Sebab semua tu ada kemungkinan yang memusnahkan. Semoga diri ini, Malaysia masih dilindungi rahmat Tuhanlah sampai kiamat. X)
SRi:Pelik kenapa Najib nak sibuk sangat buat tenaga nuklear.Bakun dam pun tak operate lagi-kecoh! *sambil kagum ngan persenjataan Singapura*
SRi:Congratez to Sazzy yang dengar cerite pregnent twinss!WOHA

6 comments:

  1. bagoS..pagi2 menulih blog =)hehehe..btw,if u r looking at Indonesian working culture,mmg tak mustahil they will achieve wuteva dreams up there..huhu!!menakotkan..pahni sy nak p keje kat pusat atom bangi r lak..sumbang tenaga buat Nuklear..hahahah!!ngan umh pown dekat =P

    ReplyDelete
  2. hahhahha.jgn lupe daftarkan name sayer skalik!! X)
    *waaaaaaaaaa!!xdek lettik lagik..bencis gilakss!haha

    ReplyDelete
  3. owh..pasai tadak letrik lorr hang dok nulih pasai neh..btw,kg hang dah banjir dah..highway changlun dah tutup..p balik nuh tlg tokwan hangkut barang..

    ReplyDelete
  4. tahu xpe laaaa...
    dh bnjir dh kt blah utagha nih..
    hujan xbenT2!!
    seb bek umah den ats bukit..klu idok..
    kene laaa o9 atas almari cabinet gitew...hehe
    ~**boley laaa wat bom atom pasni yeak??hancus laaa klu kome b'2 yg bwat..hoho

    ReplyDelete
  5. tak.umah wanpa tinggi.sg pon jauh! *ya yaa ja jauh..huhuhuuue*

    houh!!sexaaaaaaayyy sioouutt honlain hattaih habbinet!hahhahahaha

    ReplyDelete
  6. Hoh??sile jgn mention words sexay d cni...
    Haghu aih dia ni..tu bkn sexay u..SEKSA!!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

QUNChi?

agama (49) al quran (18) arab (21) artis (49) bahasa (32) blog (23) bollywood (17) ceghita dia (38) doa (14) donia (61) drama (31) ekonomi (26) fashion (17) Food (1) Formula One (32) hadith (12) hollywood (42) horor (13) humor (28) indonesia (50) israel (13) JJCM (5) kahwin (31) Ke Luar Jendela (32) komunis (6) malaysia (148) medic (25) mind n soul (149) motivasi (25) motokar (32) movie (82) myself (77) palestin (10) politic (59) proton (20) puisi (48) radio (9) resepi (7) Rothschild (5) sejarah pemikiran (24) student (96) swedish (3) US (39) vampire (6) zodiac (5)